Téma zaplněno, tedy pokračuji v přátelské diskusi.
Nesouhlasím s tvrzením, že obvodová rychlost kola, nezávisí na průměru kola.
Jde o dva pohyby, kolo jede vpřed, a ráfek se otáčí kolem své osy.
Setrvačná síla F součinem hmotnosti a zrychlení, a to zrychlení a =v^2/r.
Aby se kolo pohybovalo na malých kolečkách stejně rychle jako na velkých kolech, musí se body na ráfku pohybovat rychleji, tedy vyšší obvodovou rychlostí.
A tak je větší ono "v" v tom vzorci a zase ono "r" je menší.
A odstředivá síla je součinem onoho zrychlení v^2/r a hmotnosti rotujího bodu, o které jsme se dohodli, že bude konstantní.
Kurnik, čím rychleji se to točí, tím větší odstředivá síla, viz ždímačka. A malé kolečko aby ujelo za stejný čas stejnou dráhu se musí rychleji točit tedy má větší obvodovou rychlost v na menším poloměru r.
Možná problém je v soustavách. Obvodová rychlost se vztahuje ke středu otáčení kola, zatímco rychlost celěho kola ke globálním souřadnicím.
Taky to už líp vysvětlit neumím.
Hoďte na něj síť.
Při stejné translační rychlosti je obvodová rychlost kola stále stejná a nějaké síly do toho vůbec neplantej.
To co se mění není obvodová, ale ÚHLOVÁ rychlost.
Obvodovou rychlost spočítáš poměrně jednoduše. Vezmeš vzdálenost na kterou se kola odvalí (=jak daleko dojedou) a podelíš časem který k tomu spotřebují.
Asi nemusím vysvětlovat že pokud cyklista jede stejnou rychlostí ujede stejnou vzdálenost a výše uvedené čísílko bude stejné bez ohledu na průměr kol.
To co se mění je úhlová rychlost. Menší kola se otočí víckrát.
Úhlovou rychlost můžeš změřit tak že si vezmeš značku na ráfku (doporučuji ventilek, dobře se hledá) a měříš o jaký úhel se kolo pootočí za jednotku času. Přijde mi zjevné že při větším průměru kola se pootočí o menší úhel.
Setrvačná síla tam je +/- stejná - když zanedbám rozdílnou váhu ráfků a gum. To co se do toho pokoušíš tentokrát zamotovat je asi moment setrvačnosti nebo možná velikost odstředivé síly. Obojí s velikostí obvodové rychlosti sice souvisí... Promiň, ale na tohle nemám morálku.
Tak nějak... Pokud se mají dvě různě velká kola odvalovat stejnou rychlostí, tak ta obvodová rychlost musí být totožná u obou kol.
Jinak fakt netuším jak by se to mělo plynule "kutálet po zemi" aniž by to v případě menšího kola (podle Jindry větší obvodovou rychlostí) neprokluzovalo :-)
Ještě by mohla být legrace všechny tyhle naše dohady aplikovat na pohyb pomocí pásového pohonu ;-) To pak taky můžeme přijít na to, že ta "horní" část pásu se určitou dobu hezky sune vpřed, a ta "spodní", dotýkající se země, jako na potvoru stojí a válí se na zemi ;-)
Kurva, musí, zablokoval jsem se na těch otáčkách a taky umíte prd vysvětlovat....
Takže vysvětlení jsem si našel, rychlost jest podíl dráhy a času. Hmotný bod na ráfku kola musí urazit stejnou dráhu za stejný čas nezávisle na průměru kola, pokud to kolo jede stejně rychle, tedy pohybuje se stejnou rychlostí.
Máte recht, obvodová rychlost je konstantní.