Zkoušeli jste si někdo prohodit brzdy tak, aby se přední ovládala pravou rukou? A?
Na motorce je to běžné, na mopedu se dokonce i levou ovládá zadní brzda. Také jsem měl půjčenou jednu skládačku (Brompton nebo Dahon?), která měla pravou na přední a levou na zadní.
Přišlo by mi to i logičtější. Pravá je silnější a šikovnější z hlediska dávkování brzdné síly, levá je jen doplňková, a silou na zablokování bohatě stačí.
Dítě dostane na dětském kole jednu brzdu protišlapací a pak přední na pravou ruku, později jen přibude levá na zadní, to by bylo daleko logičtější.
V podstatě jen jízdních na kolech se dvěma ručně ovládanýma brzdama je přední brzda na levou ruku a nevidím pro to žádný důvod.
Proč to tak vlastně je?
Vzhledem k tomu, že si pletu pravá levá, tak ani netuším, která brzda je přední a která zadní.
Tím pádem mě nijak nerozhodí, pokud by mi brzdy někdo prohodil.
Nikdy jsem neměla potřebu se tím zabývat a zatím nevím, proč bych tu potřebu mít měla :o)))
No, tipnul bych si, že většina populace jsou praváci, tj. se silnější pravačkou. A pokud při brždění člověk přežene stisk, tak riziko přehnaného brždění pravou rukou (zadní brzda) je menší, protože zadní kolo ve smyku není takový problém, jako přední ve smyku.
Naprosto bez problémů. Možná proto, že se mi to na různých pohybovadlech furt nějak stěhuje (jak už jsi psal - kolo, moped, motorka).
U toho kola je to ale tak nějak zažitý způsob montáže, nic ale nebrání si to dát obráceně.
Když už jsme u těch neobvyklejších umístění brzd - docela lahůdka je sestava pedálů v trolejbusu. Vpravo máš "plyn", uprostřed brzdu, která jen přibržďuje z vyšší rychlosti (motorová) a v malé dobržďuje jen velmi obtížně, nebo vůbec. A na levou nohu, tam, kde bývá pedál spojky, ostrá vzduchová brzda.
Ale znal jsem jen jednoho nešťastníka, který hned po kurzu chtěl po rozjetí plné bedny "přeřadit" a sešlápnul "spojku"... :-)) (já to nebyl)
Něco jsem pogooglil:
Kterou brzdu na kterou stranu?
Existuje značná neshoda v názoru, kterou brzdu napojit na kterou páku:
Někteří cyklisté tvrdí, že nejlepší je používat silnější pravou ruku (za předpokladu, že jste cyklista pravák) pro ovládání zadní brzdy.
Motocyklisté vždy ovládají pravou pákou přední brzdu, takže cyklisté, kteří jsou též motocyklisty často dávají přednost tomuto uspořádání.
Také lze pozorovat trendy národní:
V zemích, kde se jezdí vpravo, je obvyklé uspořádání brzd tak, aby přední brzda byla ovládána levou pákou.
V zemích, kde se jezdí vlevo, je obvyklé nastavit brzdy tak, že přední brzda je ovládána pravou pákou.
Teorie, která se mi jeví jako nejpravděpodobnější říká, že tyto národní zvyklosti vzešly z obavy, aby byl cyklista schopen dávat znamení o změně směru jízdy a zároveň aby stále dosáhl na primární brzdu. Tato logická myšlenka je, bohužel postavená na mylném předpokladu, že zadní brzda je brzdou primární.
Z tohoto důvodu si já sestavuji svá vlastní kola tak, že pravá ruka ovládá přední brzdu, což nijak neodpovídá zvyklostem ve Spojených státech.
Dělám to tak také proto, že jsem pravák a přeji si, aby má zručnější ruka ovládala kritičtější brzdu.
http://www.kpo.cz/dokument/brzdeni.htm
Proč to tak je nevím, ale o letech přes řiditka, kvůlivá záměně pravá - levá, bych dokázala také dlouze pohovořit:-))
Je to zvláštní, ale je to asi trochu ženský problém (holky neuražte se, když tak mě pošlete někam, a když tak to svedeme na ty hemisféry:-)).
Když jedno z našich dítek (kupodivu opět to ženského pohlaví) dostalo nové "dospělácké" kolo, tak to hned napoprvé naprala do plotu, protože navzdory dlouhému vysvětlování prostě zapomněla, jak ty brzdy na řiditkách vlastně fungují. Ona je ale holka jinak docela šikovná:-))
tak já to mám zrovna takhle. Přední napravo. Ale brzdím nejdřív protišlapem, když to nestačí nebo není čas, tak vezmu za zadní a pokud i to je málo nebo jde už do smyku, tak použiju přední. To je ovšem jenom v extrému. Třeba teď na srazu ve čtvrteční etapě v těch prudkých sjezdech. Ona se ta 20" totiž ráda kousne, tak se přední musí opravdu jen lechtat.
Zapojení brzdových pák je IMHO tak nějak dané tradicí. Kdysi to takhle někdo vymyslel a od té doby se to tak montuje. Když sedneš na evropské kolo, tak prostě předpokládáš, že máš přední brzdu na levé ruce. Angličani to mají obráceně :) Už jsem v krámě měli pár anglických skládaček a na jedné jsem málem přeletěl, když jsem ji kontroloval.
Když se nad tím zamyslím, tak z mého pohledu je zapojení brzd správné. Na koloběžce, když potřebuju zastavit, tak brzdím oběma a těžiště přesouvám dozadu. Naopak když potřebuju nějaké rychlé manévry, tak jdu často do smyku a tam pak potřebuju, abych ten smyk dokázal včas zastavit. A to si levou rukou nedokážu představit, pravá je mnohem citlivější. Na kolobrndě mi ani při prudkém brzdění přeletění přes řidítka nehrozí, když dám zadek dostatečně dozadu.
To samé na lehokole, kde mám v současnosti véčka. Přeletění dopředu nehrozí. A na suchém asfaltu přední kolo do smyku nedostanu, pokud zrovna kolo nemám dost naklopené. Naopak zadní kolo dostanu do smyku celkem v pohodě, takže je lepší, když ho mám pod kontrolou.
Tak jsem si přehodil zapojení brzd. Pravá vpředu, levá vzadu. A hned jsem experimentálně ověřil, že nouzové brzdění není dobré dělat ani přední brzdou, ani levou rukou:-)
Ale jinak super, zatím to tak nechám.
Přehodil jsem to tak i na koloběžce, ale tam je to dost jedno, na 12" se stejně brzdí oběma brzdama současně.
Pepa Dressler to má na svých kolech taky tak, v Anglii se tak kola prodávají. Jde o zvyk.
IMHO angláni to mají logicky. První kola měla torpédo a jednu brzdu ovládanou z řidítek - přední a páčku na pravou ruku. Pak přibyla zadní na zbývající - levou - stranu řitítek.
Na kontinentě pak nějaký chytrák vymyslel, že když se jezdí vpravo, tak se víc ukazuje levou rukou (když se vracíš z předjíždění či objíždění, a někdy i při odbočování vpravo neukazuješ), pravá zůstává na řidítkách, a z důvodu přibržďování či dokonce nouzového brždění bude jistější mít tu pravou vzadu. Brždění přední brzdou s jednou rukou na řidítkách je prý nějaký špatný či co. Jako vysvětlení bych to přijal.
Zdroj této úvahy:
http://davesbikeblog.blogspot.cz/2006/12/why-is...
Nicméně, rozhodovat o zapojení brzd podle toho, co je bezpečnější, při jízdě s jednou rukou na řidítkách, podle častějšího způsobu signalizace změny směru jízdy, mi přijde úchylné. Podle mne je totiž daleko logičtější v případě potřeby brzdění nejdřív chytit řidítka oběma rukama a pak teprve brzdit. A hodně jezdit lesem, kde nikomu nic neukazuju;-)
Ale jezdit lesem to je docela nový trend, který se na něčem tak tradičním jako uspořádání brzd nemohl ještě projevit. Jako kluci jsme jezdili "terény", ale nepamatuji si nikoho dospělého, že by jezdil jinde než po silnici.
Tohle mi onehda udelali v servisu. Odmontovavli vsechno mozne a bezdove paky taky. A pak pry meli pocit, ze jsem to mel opacne. Malem jsem se zabil. 8-)
Vratil jsem to zpet a na vsech kolech citlive davkuji predni levou rukou...