Nejde mi opravit duše. Je to vůbec možné??Na kole sama opravím minimum, ale duši jsem zatím vždycky zalepila. Zjistila jsem, že teď je proražena na snad asi 5 místech, musela to být větvička s trny, která se zapletla do kola a opakovaně duši poškodila. Tlačila jsem kolo asi 8 km. Na jednom místě použiju až 5 záplat a vždycky začne ucházet na úplném okraji té záplaty, takže dám další a pořád dokola a stále na okraji uniká vzduch. Jinak to už všude drží, jen tohle místo zalepit nejde. Odjakživa používám lepení Ferdus, ale tohle fakt nejde-žádná velká díra v té duši na tomto místě není, úplně obyčejná, ale záplaty pořád po okrajích propouští vzduch... jde o duši na mtb 26 CST - lehčená. Už jsem vypotřebovala všechny záplaty. Snad by pomohla ta nejširší, ale ta je jen po jednom kuse, popř. jaké tedy lepení sehnat.
Kdybych měl dotlačit kolo 8 km domů a objevit 5 děr, tak vyměním duši. Vyjde to určitě laciněji,než vypotřebovat několik sad lepení,jak popisujete. Také bych důkladně prohlédl ten plášť. Že to dál uchází,je možné,že na té duši byla ještě další poškozená místa,která nebyla propíchnutá skrz a praskla až po zalepení a natlakování. Už bych se tu duši opravovat nepokoušel.
Nezůstal trn v plášti? Po smontování a natlakování duše by promptně vyrobil další díru hned vedle.
Před namontováním duše na kolo začne duše propouštět vždy na kraji záplaty.
Propouští to pod záplatou, nebo vedle záplaty? Jestli pod záplatou, to jest pod tím barevným kroužkem měkké gumy na okraji záplaty, tak je záplata nedostatečně přilepená a ten kroužek není dost uhlazený k podkladu.
Jestli vedle záplaty, tak je tam další díra.
Duše light je vyrobená hlavně pro nízkou váhu a tak může být řidší a propouštět sama. Kaučuk je vlastně síť zpolymerovaných vláken tak hustá, že tím moc neprochází molekuly vzduchu. Když je tahle síť tenčí, tak už nemusí tak dokonale těsnit. Měl jsem jednou duši (obyčejnou), která ucházela stěnou a musel jsem jí vyhodit.
Naběhnul jsem si takhle se špatným šmirglem. Z nouze jsem šáhnul po nějakém hrubším a ten zafungoval jak soustava malých kudliček. Do gumy ve směru šmirglování prořezal drážky. A i když jsem lepil sebelíp, některé ty drážky pouštěly pomaličku luft. Takový hodně pomalý defekt to byl.
Teď jsem pořídil od Ferdusů nějakou prý speciální čistící břéču, která má gumu nachystat i bez šmirglování. Tak jsem zvědavej.
Já bych stále sázel na ten správný šmirgl. Ten vyrobí úplně nový netknutý povrch bez jakých koliv nečistot a oxidace. Správné ošmirglování gumy je základ dobré záplaty.
To bych nespojoval s tím,že by snad některé záplaty nebyly kvalitní. Nevím jak kdo,ale já mám docela dobrou zkušenost i z čínskými záplatami. Teď zrovna jich mám na Aliexpressu objednané plato z 48 ks. Jen se bojím v přírodě používat ty malé kulaté,protože se bojím zaměření toho otvoru,protože tužku mám s sebou málokdy. Obvykle používám ty větší,abych měl jistotu. Kdybych to lepil doma v klidu na stole,tak bych se té malé záplaty nebál. Tady je možné,že ten trn,nebo trny,tím tlačením kola poškodily tu duši na více místech. Některá ta místa nebyla propíchlá úplně,ale byla určitě poblíž těch propíchnutých. Takže po nalepení záplaty může být takové místo někde na kraji té nalepené záplaty a po napumpování se jednoduše protrhne. Ono to potom vypadá,že ta záplata nedrží,ale ve skutečnosti jde o další díru.
Pokud vím, tak nejspolehlivější bývaly ony "horké laty" ovšem na starých typech duší. Dnes nejsou a také ony "ekonomické duše", by možná měly problém....
Toto isté sa stslo aj mne. Agátový tŕň a asi tlačením naprázdno a vac krát som dofukoval sa nejak pohla duša a naribila 3 diery. Tiež sa nedalo zalepiť. Odveträval som lepidlo aj málo aj veĺa, odmastnil som a nakoniec som ju postrihal na gumičky.
Jojo, gumičky z duše dobře drží a některé duše už na nic lepšího nejsou.
Tady už vyjde levněji nová duše. Navíc to bude spolehlivější.
Prosím Vás, nemohli byste mi tedy doporučit, kterou bych si měla vybrat - zboží je příliš mnoho. Vzdadu mám plášť Bontrager 26/2.00 (50/50) a vpředu Specialized Renegate SW 26x1.9 a odkud objednat. Děkuji. Hledám to už skoro celé odpoledne - nemůžu se rozhodnout jestli lehčenou nebo ne, ale zkušenost mám takovou, že ty lehčené jsem musela pořád dofukovat... Včera jsem si koupila v hypermarketu, kde měli Duše pouze od značky Wista, mám pech, jela jsem na ní asi 2 km a najednou mi kolo zase ušlo, když jsem to sundala, u ventilku byla díra jako vrata, to by přeci mělo vydržet daleko víc a dneska mi to reklamovali. Našla jsem si https://www.bikestore.cz/komponenty-pro-jizdni...
radši bych si pořídila obyčejnou nemusí být lehčená.
Například, osvědčená https://www.kupkolo.cz/duse-mtb-schwalbe-sv13...
A s autoventilkem by ji neměli?
Jaká má být jeho výhoda ? https://www.kupkolo.cz/duse-mtb-schwalbe-av13...
V nejhorším existují adaptéry.
Už jsem koukala, že ji mají i s autoventilkem, ale je trochu dražší. Tady je: https://www.kupkolo.cz/duse-mtb-schwalbe-av13...
No a tahle mi tedy půjde na ty uvedené rozměry plášťů, co mám na kole? Já se v tom fakt nevyznám, ... mohu si teda v klidu objednat tuto duši s tím autoventilkem? V obchodě tvrdili, že je autoventilek lepší, rychleji se prý nahustí, nehrozí uražení té koncovky u galuskového... vždy říkali, že je lepší autoventilek.ale pumpičku mám na obojí, tak mohu jít i do galuskového. adaptéry mám někde, a jezdila jsem dlouho i bez nich - to snad jde...
Galuskové jsou bezproblémové. Navíc tyhle rozměry se nefoukají na velké tlaky, jako silniční. Takže není problém je našťouchat čímkoliv bez násilí.
Je tam uvedené, že je pro pláště od 1,5 do 2,5" a ty tam máš 1,9 a 2,0", jak jsi psala. Takže pěkně uprostřed.
Teda teď mě napadlo, ty tam teď máš autoventilky ? Pro ty je v ráfku větší díra. Dá se to řešit plastovou vložkou, nebo vystředěním přes osazenou podložku, ale už to není jen nasadit duši a jezdit...
Mám tam autoventilky, ale ty plastové kroužky-vložku na přizpůsobení galuskovým ventilkům zkusím najít..mám pocit, že jsem nějakou dobu jezdila i bez nich a nevadilo to, kdysi jsem měla duši na tomhle kole s galuskovými ventilky, ale ráfek má otvor pro autoventilky.kdysi mi doporučili nějakou lehčenou a řekli, že je nejlíp, když má lehčená duše galuskový ventilek.
JO a ještě k té opravě - tak tam jsem u některé z děr použila obyč. smirg papír ne ten, co je v balení lepení - mám to daleko do města, musím vystačit s tím co je, v dosahu jsou domácí potřeby. ale tam mi hned dali na pult to nejdražší lepení, které existuje, je to stejné jako Ferdus - počet záplat, tvar, velikost záplat stejný, ale stojí to kolem 110 Kč..tak jsem si tedy vybrala lepení Star, jiné už tam neměli - no a stejně to vždy ucházelo po okrajích - vše jsem na té duši zalepila, ale díru, která je asi 2mm od rýhy, co je na duši uprosřed, ne... po okrajích zápalty to ucházelo, je možné, že jsem to dodělala tím šmirgl-papírem.
Z mého pohledu je fuk, jakou značku - když narazíš na trn, sklo nebo hřebík, propíchnou se všechny.
Podstatný je rozměr duše = 26x1,9 a odpovídající typ ventilku jaký používáš.
Taky jsem jednou narazil na nezalepitelnou duši, ale to byl jeden případ z několika desítek. Jestli ti záplaty netěsní na žádné, tak je asi problém jinde.
Můj osvědčený postup lepení:
1) Šmirgl nebo struhátko, hlavně odstranit tu rýhu uprostřed.
2) Lepidlo na oba povrchy, dobře rozpatlat prstem do rovnoměrné tenké vrstvy, aby nikde nezůstalo suché místo.
3) Nechat pár minut zaschnout do stavu, kdy na to můžeš sáhnout a nepřilepíš se. Je potřeba, aby zůstala jenom naleptaná guma, ne tekuté lepidlo - to by nemělo kudy vyschnout.
4) Důkladně přitlačit dohromady - fakt důkladně, na síle záleží.
5) Lehounce nafouknout, aby duše držela tvar a šla nacpat do pláště, ale ne tolik, aby se guma začala napínat.
6) Až v plášti ji rychle došťouchnout na provozní tlak.
7) Pokračovat v cestě, dovulkanizuje se to za jízdy.
Postup není jediný možný a určitě existují i lepší, ale funguje. I pro záplaty nastříhané ze starých duší, které si můžeš udělat jak velké potřebuješ a v jakémkoli množství (jenom se musí ošmirglovat úplně stejně jako ta duše).
Díry těsně vedle ventilku můžou vzniknout:
- když je ventilek už z výroby špatně přidělaný,
- když dáš galuskový ventilek do autoventilkové díry a duše se natlačí do vzniklé mezery,
- když má páska mezi duší a ráfkem v místě spoje ostré rohy,
- když je duše špatně nasazená a za ventilek moc tahá,
- když ventilkem moc kvedláš při pumpování
- a možná i jinak.
Držím palce.
Krásný návod.
Hotová dvoubarevná záplata má oproti nastříhané duši výhodu toho měkkého barevného okraje, který se dá dobře uhladit a přilne ke všem nerovnostem duše. Nehrozí vznik primárního odchlípení okraje záplaty, které se začne šířit. No a také má tu fólii, která chrání její lepený povrch nezoxidovaný, takže se nemusí šmirglovat. Jen se ta fólie nesmí zapomenout sundat!
Mám po sérii píchnutí takový technický dotaz, moja má 28x1,5 a syn 29". Jde na to prosím Vás koupit univerzální guma pro zjednodušení našeho domácího cyklistického ekosystému? Jako že bych koupil nějaké tlusté duše 28x1,75?
Třeba: https://www.kupkolo.cz/29-duse-schwalbe-sv19... Typ ventilku nevím, jakej máš.
A co takhle lepení Ferdus, nebylo by to lehčí?
To samozřejmě, když máš čas, a pokud už je to podruhé během dne. Ale né když máš fofr před deštěm s panikou ze zmoknutí... Hledám na jejich kola jednotný materiál, když už se jim o tu údržbu starám já. Pro každé kolo vozívám 2 duše.
2 duše už je zbytečné, ale 1 duši pro rychlou výměnu nebo když nejde defekt hned najít + lepení, tak je docela rozumné vozit.
Já nevozím žádnou, zatím jsem to vždy zalepil. jedinou výjimkou byl utržený ventilek. Zato vozím v nářadí kleště. :)
Přiložil bych balení či dvě samolepících záplat GP. Jsou dost spolehlivý, místa nezaberou a opravy s nima i rychlé.
S tím nemám zkušenost, ale lepení u mně nejde pod 20minut, proto někdy víc preferuju tu výměnu duše.
Co je GP? Já sem někde četl, že když samolepky, tak jedině ParkTool.
Z vlastní praxe mohu potvrdit, že nedrží.
https://www.velohanak.cz/cyklo/park-tool-gp-2...
Fakt ti drží?!? Já mám se samolepicími záplatami nedobré zkušenosti.
držej, duše používám švalbiny, teď jsem jednu sundaval po roce, když bylo potřeba větší opravy, protože jsem duši po skoku cvaknul o ráfek. Jsem debil, odfouk jsem si na písky a zapomněl na to...
Myslíš, že by to mohlo být typem duše?!?
Zkusilo je víc lidí a nedržely nikomu.
Pak jedině, že by to bylo nějaké blbé balení. Nebo že by vadilo, že jsem je vozila už cca rok či dva?!?
Každopádně šly nakonec použít jako standardní flastry s použitím lepidla.
nevim, i na Rubenách mi držely. Použití prosté. Polejt vodou, najít díru, ošmrdlat šmirglem, vysušit papírovým kapesníkem, zalepit. Vozím je i víc jak 3 roky a na rozdíl od konkurence (která mi ztvrdla a rozpraskala) nedegradujou a fungujou furt.
Tak můžu odteď říkat, že znám jednoho, kterému drží :o)))
Samolepky jsou nouzovky na cesty, po nějaké době přestávají držet a musí se přelepit.
Narazil jsem na zkušenosti v kostce s různýma kombinacema plpů do duší a pneu. Lehoulince reklamní materiál.
https://www.scottmtb.cz/stop-defektu/
O "zeleném sajrajtu" se tu mluvilo zjara, a tak jsem ho vyzkoušela. Nemůžu říct, že bych byla šetřílek - koupila jsem si rovnou 2 balení (do každého kola jedno). Až při čtení návodu jsem zjistila, že se dává polovina, takže 1 balení mělo stačit na obě kola (26").
Mělo to být OK, ale nebylo - buď ten "zelenej sajrajt" nefunguje, nebo je potřeba víc než polovina balení do jedné pneumatiky.
Mě to zkrátka posloužilo jen k tomu, že jsem okamžitě věděla, kdeže je ta dírka v duši. A byla to opravdu malá dírka - sprej na opravy by jí zalepil, ale ten už LIDL neprodává. Alespoň ho za poslední rok a půl v sortimentu neměl.