Městem na kole (1.) – Cyklopruhy
I když období dovolených je už za námi, babí léto je ideální příležitostí pro vytažení jízdního kola na víkendový výlet nebo na cestu do práce či školy. S novým školním rokem přinášíme seriál o několika cyklistických opatřeních, na která můžete narazit ve městech i mimo ně. Prvním z nich jsou cyklopruhy. Pojďme se po nich společně projet!
Foto: publikace Městem na kole
Cyklopruhy, nebo také vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty, mají zajistit
kolům větší bezpečnost. Jsou vlastně obdobou jízdních pruhů pro
motorová vozidla. Jejich hlavní předností oproti „chodníkovým“
cyklostezkám je přednostní průjezd křižovatkami. Jak se na cyklopruzích
chovat a jaký je jejich význam, o tom si přečtěte v následujícím
článku.
Když se řekne „cyklopruh“…
- jedná se o prostor určený především cyklistům
- má za cíl zvýšit ochranu cyklistů při průjezdu hlavním dopravním
prostorem
- je vždy vyznačen vodorovným i svislým dopravním značením
- jeho minimální šířka je 1m (+ bezpečnostní odstup)
- z důvodu zviditelnění bývá zpravidla červeně podbarven
Dopravní značky IP20a a IP20b
Začátek cyklopruhu poznáte podle svislé značky IP20a.
Pro cyklisty to znamená, že jsou povinni se dále po vozovce pohybovat
v tomto vyhrazeném jízdním pruhu.
Za křižovatkou je pokračování cyklopruhu vždy znovu
potvrzeno značkou IP20a, v opačném případě je cyklopruh křižovatkou
ukončen.
Konec cyklopruhu je označen značkou IP20b (IP20a
s červeným přeškrtnutím) či IP19 (v případě začátku
řadicích pruhů)
Jak se mám chovat u začátku cyklopruhu?
Co na to legislativa?
Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na
křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený
prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít. (ZÁKON 361/2000 Sb., §
57 odst. 1)
Je-li vyznačen jízdní pruh dopravní značkou „Vyhrazený jízdní
pruh“ (dále jen „vyhrazený jízdní pruh“) pro určitý druh vozidel,
platí pro řidiče ostatních vozidel obdobně § 13 odst. 2, a je-li
vyhrazený jízdní pruh vyznačen na tramvajovém pásu, též § 21 odst. 7.
(ZÁKON 361/2000 Sb., § 14 odst. 1)
Na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen
při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na
pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti, například
není-li mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dostatek místa; tramvajový
pás zvýšený nad nebo snížený pod úroveň vozovky nebo od vozovky jinak
oddělený například obrubníkem se smí přejíždět jen příčně, a to na
místě k tomu přizpůsobeném. Při vjíždění na tramvajový pás nesmí
řidič ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj. (ZÁKON 361/2000 Sb., §
13 odst. 2)
Přejíždí-li řidič vozidla, pro které je vyhrazen jízdní pruh,
z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu, řidič
vozidla jedoucí v tomto pruhu mu to musí umožnit snížením rychlosti
jízdy, popřípadě i zastavením vozidla. Řidič vozidla ve vyhrazeném
jízdním pruhu je povinen dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí
ohrozit řidiče ostatních vozidel. (ZÁKON 361/2000 Sb., § 14 odst. 2)
Jede-li vozidlo, pro které je vyhrazen jízdní pruh, ve vyhrazeném
jízdním pruhu nebo tramvaj jinou rychlostí než ostatní vozidla jedoucí
stejným směrem, nejde o vzájemné předjíždění. (ZÁKON 61/2000 Sb., §
14 odst. 3)
pro cyklistu:
- Do cyklopruhu plynule najeďte z hlavního, resp. přidruženého
dopravního prostoru (prakticky tedy z vozovky, z cyklostezky nebo
z chodníku – pozn. red.), v němž jedete.
- Je nutné dát pozor na to, abyste neohrozili ani neomezili vozidla
v přilehlých jízdních pruzích na komunikaci.
pro motoristu:
- Dále pokračujte v souběžném jízdním pruhu, do cyklopruhu
nevjíždějte.
- Pokud bude cyklopruh začínat přeměnou běžného jízdního pruhu na
pruh vyhrazený, nezapomeňte se včas zařadit do přilehlého
jízdního pruhu.
Kudy a jak mohu cyklopruhem projíždět?
pro cyklistu:
- Pohybujte se ve „svém“ vyhrazeném jízdním pruhu pro cyklisty.
- Jedete-li po hlavní komunikaci, máte v křižovatkách stejnou přednost
v jízdě jako vedle vás jedoucí motoristé.
- Vyjet z cyklopruhu můžete v případě odbočování, předjíždění
jiného cyklisty či při objíždění překážky.
- Ani při jízdě v cyklopruhu nezapomínejte na okolní provoz a chovejte
se vždy opatrně a předvídatelně.
pro motoristu:
- Po cyklopruhu nejezděte ani jím neprojíždějte.
- Vjet do cyklopruhu sice můžete, avšak pouze v odůvodněných
případech (např. při odbočování či objíždění překážky).
- Při vjezdu do cyklopruhu nesmíte ohrozit ani omezit jedoucí
cyklisty.
- Pokud cyklista odbočuje vlevo, objíždí překážku či předjíždí
jiného cyklistu, umožněte mu bezpečné přeřazení do vašeho
jízdního pruhu.
foto: publikace Městem na kole
Mohu z cyklopruhu odbočit?
Co na to legislativa?
Řidič odbočující vpravo musí dát přednost v jízdě vozidlům
jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh
vyhrazen. Tam, kde je povolena jízda podél tramvaje vlevo, musí dát
přednost v jízdě i tramvaji. (ZÁKON 361/2000 Sb., § 21)
pro cyklistu:
- Pokud je cyklopruh vyznačen pouze přímým směrem, avšak vy chcete
odbočit vlevo, máte dvě možnosti:
1. Vyjedete z cyklopruhu a zařadíte se do levého jízdního odbočovacího
pruhu. Odbočovat vlevo pak budete společně s motoristy.
2. Vyjedete napravo od cyklopruhu tak, abyste neohrozili ani neomezili pohyb
jedoucích vozidel či dalších cyklistů. Až bude volno, komunikaci
přejedete napříč.
- Při odbočování vpravo nezapomínejte zejména na
chodce.
pro motoristu:
- Pokud odbočujete vlevo, dejte přednost všem protijedoucím cyklistům
i motoristům.
- Pokud odbočujete vpravo, dejte přednost souběžně jedoucím cyklistům
v cyklopruhu.
- Cyklistovi dejte přednost i v situaci, kdy jej právě dojíždíte.
Nesnažte se před něj zbytečně najíždět. Tím, že odbočíte až jako
druzí, předejdete možným kolizím.
foto: publikace Městem na kole
Jak se mám chovat u parkovacího stání?
Co na to legislativa?
Otevírat dveře nebo boční stěny vozidla, jakož i nastupovat do vozidla
nebo vystupovat z něho se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost
nastupujících nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na
pozemních komunikacích. (ZÁKON 361/2000 Sb., § 26 odst. 1)
pro cyklistu:
- Jedete-li podél parkujících vozidel, dávejte pozor zejména na
nečekané otevření dveří automobilů. Proto zachovávejte bezpečný odstup
od parkujících vozidel (ten bývá v některých případech vyznačen druhou
přerušovanou čárou ve vozovce). Jezděte tedy blíže souběžnému
jízdnímu pruhu.
- Pokud vidíte, že motorista chce zaparkovat anebo vyjet z parkovacího
státní, buďte ohleduplní a umožněte mu to objetím, zpomalením či
zastavením.
pro motoristu:
- Parkujte vždy co nejblíže k pravému okraji vozovky. Dejte si pozor
zejména na to, abyste nezasahovali svým vozidlem do cyklopruhu ani přes
čáru ohraničující parkování. Mezi cyklopruhem a parkovacím místem vždy
zachovejte bezpečnostní odstup.
- Při otevírání dveří se nejprve ujistěte, zda právě nepřijíždí
cyklista. Totéž platí pro vašeho spolujezdce.
foto: publikace Městem na kole
Mohu v cyklopruhu zastavit?
Co na to legislativa?
Řidič nesmí zastavit a stát i) ve vyhrazeném jízdním pruhu (ZÁKON
361/2000 Sb., § 27, odst. 1)
pro cyklistu:
- V cyklopruhu nesmíte zastavit a stát, pokud to není nezbytně nutné
při nepřímém levém odbočení. Výjimkou je to, když sestupujete
z jízdního kola mimo vozovku (např. na chodník).
- Mějte i v těchto situacích stále na paměti, že nesmíte ohrozit ani
omezit ostatní účastníky provozu.
pro motoristu:
- V cyklopruhu nesmíte zastavit a stát, neboť byste tím omezili či
ohrozili pohyb a bezpečnost cyklistů.
- Buďte proto ohleduplní a zastavujte na místě určeném pro vás.
Cyklopruh končí… A co dál?
Co na to legislativa?
Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy,
neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého
přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při
souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu
řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který
přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném
pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom
do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy
sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný,
nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího
v pravém jízdním pruhu. (ZÁKON 361/2000 Sb., § 12, odst. 5)
pro cyklistu:
- Dále se budete pohybovat po komunikaci společně s motoristy, a to buď
v jízdním pruhu, anebo v navazujícím integračním opatření
(v piktogramovém koridoru či v bus+cyklopruhu), pokud je na komunikaci
vyznačeno.
- Při samotném výjezdu z vyhrazeného jízdního pruhu pokračujte plynule
při pravé straně vozovky nebo v řadicím pruhu pro příslušný směr
jízdy. Pohybovat se budete souběžně podél ostatních vozidel, v případě
stísněných šířkových poměrů pak mezi nimi (není-li stanoveno jinak).
V některých případech můžete i vjet do přidruženého prostoru podél
komunikace.
pro motoristu:
- Při ukončení vyhrazeného jízdního pruhu budou cyklisté pokračovat
dále ve vozovce společně s vámi. Cyklistu vyjíždějícího z cyklopruhu
nesmíte ohrozit, pohybujte se tedy ohleduplně.
- Pokud na cyklopruh navazují řadicí pruhy, umožněte odbočujícím
cyklistům bezpečné přeřazení do příslušného jízdního pruhu.
Text byl převzat z publikací Městem na
kole (ADOS 2010) a Praha cyklistická – návod k použití města (Ing.
arch. Tomáš Cach a kolektiv, 2009–10), redakční úprava NaKole.cz.
Publikace jsou k dispozici na následujících místech:
- Městem na kole – tištěná verze je k dispozici na několika místech
v Brně, jejich seznam najdete zde,
- Praha cyklistická – návod k použití města – v elektronické verzi
je ke stažení zde.
redakce NaKole.cz, 09.09.2011