Čeští cyklocestovatelé vyprávějí, jak si obvykle na cestách poradí s deštěm a s nepřízní počasí vůbec.
Já se v zásadě snažím jet co nejdéle, dokud se déšť dá vydržet.
Záleží i na tom, jaká je zrovna situace. Když vidíš, že v dálce je
hezky, je to jiné, než když je všude zataženo. To je potom lepší se
někde schovat.
Moje vybavení do deště se skládá z horolezecké bundy a na nohy nosím
nějaké šusťáky. Jde hlavně o to, aby to rychle uschlo. Teď hledáme
nějakou bundu s membránou bez podšívky, která by byla lehká. Ta
horolezecká bunda je dost těžká a v teplém dešti v ní někdy bývá moc
horko.
Pokud jde o boty, jezdím v páskáčích – to je podle mojí zkušenosti
nejlepší. Celou Albánii nebo Ukrajinu jsme projeli prakticky jenom
v páskáčích. Když je zima, vezmu si ponožky, a když už je krize,
přetáhnu přes to ještě sáčky. To vydrží nouzově tak na hodinu. Teď
ale mluvím jen o těch letních cestách, když víme, kam jedeme. Někdy se
stane že je potřeba postavit stan v dešti. Používáme stan značky Jurek
se dvěma vrstvami – nejprve je potřeba postavit vnitřní ložnici, která
obvykle mezitím trochu namokne. Přes něj potom musíme rychle přetáhnout
vnější nepromokavou vrstvu.
Když je teplo, je nejlepší jet prakticky nahý. Čím méně toho na sobě
máš, tím méně toho zmokne. Na nohou jsou pak ideální sandály, které po
dešti rychle oschnou. Pláštěnky jsou na nic – sice nezmokneš, ale zase
se pod nimi člověk zpotí, takže nakonec jsi mokrý zevnitř.
V zimě je to ale větší problém, protože kromě vody řešíš i to, abys
zůstal v teple. A když jedeš delší dobu, promokne i goretex. Pro to, aby
se nohy udržely v suchu, se používají různé návleky na boty.
Základem jsou ale samozřejmě dlouhé kvalitní blatníky.
Pokud jde o přenocování, do vlhka nebo mokra je lepší spacák s dutým
vláknem. A když je potřeba postavit v dešti stan, doporučuju ten,
u kterého se nejprve staví vnější vrstva, a teprve do ní se potom
zanavěsí tropiko (vnitřní vrstva).
Dnes už je k dispozici celá řada nepromokavých a zároveň prodyšných
materiálů, jako je třeba Gore-Tex nebo Gelanots, takže v současné době
se dá jezdit i v dešti relativně v pohodě. Relativně největší
problém jsou boty, ale i to je jen otázka kvalitních návleků. Osobně jsem
vyzkoušel nejrůznější věci a dnes jsem velmi příjemně překvapený, jak
se dá jet i celý den v dešti.
Hodně záleží na oblasti, kam jedete. Mezi nejvíce deštivé oblasti patří
Skandinávie, Norsko, Anglie či Bretaň. Tady přicházejí takové ty
přívalové deště, a když se člověk hned neschová, do několika vteřin
je naskrz promoklý. Ale na druhou stranu, většinou sem přijíždějí lidé,
kteří jsou na to připravení psychicky i svým vybavením. Někdy tak může
člověka mnohem víc zaskočit a nepříjemně překvapit déšť třeba na
Korsice nebo na Elbě, kde to vůbec nečeká.
Každopádně, časem jsme se naučili vozit na našich výletech s cestovní
kanceláří pláštěnky ve tvaru ponča. Vždycky je ve skupině někdo, koho
špatné počasí zaskočí.
Jak se připravuju na déšť? Hlavně sleduju předpověď počasí a pokud
už mě zastihne déšť na cestě, snažím se nezastavovat a dojet až do
cíle. Schovávání před deštěm někde pod stromem nebo v autobusové
zastávce se mi neosvědčilo. Většinou totiž jede člověk v určitém
tempu a pohyb ho zahřívá, jakmile se zastaví, okamžitě prochladne. Dnes je
na trhu k dispozici dostatečný výběr kvalitního oblečení, ve kterém se
dá jet. Obvykle jezdím ve funkčním prádle, na nohy si beru, hlavně na
delší cesty, návleky a klíčová je kvalitní pláštěnka.
Na krosovém kole mám dlouhé blatníky, ty hodně ochrání. Úplně jiná je
ale situace, když jedu závody na silničním kole. Tam žádné blatníky
nejsou, to se musí rychle prášit. Cyklisté nejsou žádné pápěrky, je to
sice nepříjemné, ale dojet se musí.
Zvláštní jsou naše expedice, to si vozíme všechno s sebou. Dešti se
někdy nevyhnete, ale vždycky se snažíme dojet co nejdále a nezastavovat.
Právě teď nás chytil přívalový déšť – to vám nepomůže nic a
musíte dojet k nejbližšímu přístřeší a tam se usušit. Pokud to jen
trochu jde, nestavím stan v dešti, není to dobré. Mokré prádlo ve stanu
dobře neuschne, navíc máte mokrý stan. Když pak jedete v mokrých věcech,
už není ta radost z jízdy. Proto když prší, snažím se jet, co to dá a
najít si ubytování někde v penzionu nebo ubytovně, tam se usušit a užít
i trochu kultury.
Déšť, tma a vítr jsou tři největší nepřátelé cyklisty. Zima nebo
sníh mi vadí daleko míň. Proto si vybírám země a roční období s co
nejmenší pravděpodobností deště.
Jet se ale dá i v hodně hustém dešti, pokud člověk ví, že jej čeká
suché oblečení a možnost zahřát se (alespoň suchý spacák). Pokud
cyklista dostatečně intenzivně šlape, tak se i v mokrém oblečení dá
jet bez rizika podchlazení. Pokud ale existuje riziko, že mi promokne
náhradní oblečení a spacák, raději kempuji ještě dřív než začne
pršet.
Pro případ deště mám goretexovou bundu s kapucí (kapuca se v dešti dá
pod přilbu) a goretexové kalhoty. Návleky na boty nepoužívám, ale na nohy
se mi osvědčil igelitový sendvič: ponožka, igeliťák a další tenká
ponožka. Vnitřní ponožka zůstává suchá a izoluje, vnější ponožka
chrání igelit před protržením.
Když se blíží déšť, vyjíždím pouze v případě, že není jiná
možnost. Zastihne-li mě déšť na trase, jedu jen do nejbližšího místa,
kde se dá schovat nebo přespat. V dešti trpí tělo i kolo, zvyšuje se
riziko pádu i sražení autem. V dešti raději nejezdím.
Přečtěte si také:
Kamarád
do deště: Podzimní Prahou na elektrokole (NaKole.cz)
Jak se jezdí v dešti
(NaKole.cz)
Nepromokavé cyklobrašny
(NaKole.cz)