Rtuť teploměrů vylétla nahoru a v kombinaci s tlustou vrstvou sněhu to znamená jediné – rozvodněné řeky. Na mnoha místech se pod vodou ocitly cyklostezky, které vedou podél českých řek. Na svojí okružní cestě Prahou jsem se přesvědčila, jak jsou na tom cyklostezky v okolí Vltavy. (aktualizováno 15. 1. 2011)
První varování na hrozící záplavy vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) již v polovině týdne. Nejhorší předpovědi se týkaly jihozápadu Čech, velká voda se prohnala povodím Berounky, Cidliny a Ohře. V současné době je třetí stupeň povodňové aktivity (tedy stupeň ohrožení) podle zpráv ČTK na dvanácti místech především v Plzeňském kraji, na Ohři v Karlových Varech a v Lounech, na Střele na Karlovarsku a na Mandavě ve Varnsdorfu na Děčínsku. V Ústí je kvůli vodě uzavřená silnice I/30 podél Labe.
Povodňová vlna se tedy postupně přesouvá do dolních toků řek na našem území, i když déšť a tající sníh mohou situaci ještě dále zkomplikovat.
Moje cesta po pražských cyklotrasách začala v Prokopském údolí, které tvoří bezpečné spojení mezi sídlišti Stodůlky, Nové Butovice a Velká Ohrada směrem k páteřní stezce podél Vltavy. Za hezkého počasí se tu cyklisty jen hemží. Příjemnou cestu vedoucí údolím Dalejského potoka využívají nejen výletníci, každé ráno tudy proudí množství lidí na kolech do práce.
Ještě včera (čtvrtek 13. 1.) byla tato cyklistická tepna jen jedno velké koryto potoka. Domů jsem si přivezla boty plné vody. Dnes jsou na stejném místě už jenom naplavené větve a stržená krajnice cesty.
Na tomto místě se Prokopský potok vylil z břehů a zaplavil část
Prokopského údolí.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Památky na velkou vodu jsou patrné i teď. Ještě včera tudy proudila
divoká voda.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Po průjezdu Hlubočepy jsem se dostala až k Vltavě. První, co upoutalo moji pozornost, byly můstky lodní dopravy vytažené na břeh. Na řece chyběla také plovoucí mola, která slouží jako přístaviště pražských přívozů. Mohou za to mimořádná opatření, která platí od čtvtečního večera kvůli zvýšené hladině vody. Už od minulého víkendu nejsou v provozu přívozy P1 (Sedlec – Zámky), P2 (V Podbabě – Podhoří) a P6 (Lahovičky – Nádraží Modřany). Včera večer k nim přibyly zbylé dva přívozy, a sice P3 (Lihovar – Veslařský ostrov) a P5 (Císařská louka – Jiráskovo náměstí).
Zkusila jsem projet zatopenou část cyklostezky.
Foto: Jitka Vrtalová
I když páteřní stezka je na několika místech pod vodou, vcelku se dá projet celkem dobře. Navíc díky oblevě z ní zmizely ledové jazyky. Zatopená místa se prakticky vždy dají objet po souběžné silnici. Zkusila jsem projet zatopené části a ostatním bych to v žádném případě nedoporučovala. Během jízdy na kole se mi voda narhnula do bot a po došlápnutí na zem se hladina řeky zastavila těsně pod mým kolenem. Kalná voda nedává možnost odhadnout hloubku v daném místě a navíc voda může skrývat různá překvapení. Pro jistotu je vždy lepší objet zatopená místa po souběžné silnici.
Neprůjezdná je páteřní stezka o něco jižněji v městské části Radotín. Díky rozvodněné Berounce vystoupala voda až na pobřežní stezku, kterou policie následně uzavřela. Sem jsem se raději nepouštěla, voda tu vysoupala odhadem jistě přes metr.
Zatopená se ocitla i část stezky v Radotíně, která směřuje
k Praze.
Foto: Jitka Vrtalová
Podruhé během dvou dní jsem boty promáčela na silnici mezi Radotínem a Zbraslaví. Rozvodněný potok zalil silnici, takže se projet dalo jen s obtížemi. Vzorky vody v botách jsem si ale domů stejně přivezla.
Silnice mezi Zbraslaví a Radotínem.
Foto: Jitka Vrtalová