První opravdu jarní víkend je za námi a ulice měst zaplňují lidé na kolech. My jsme testovali elektrokolo A2B Hybrid v uplynulých třech týdnech, kdy na kolech vyráželi jen opravdoví nadšenci. A výsledek? Tohle elektrokolo snese příměr ke sportovnímu vozu. Agresivní rám, horský posez, brutální akcelerace v křižovatkách, vysoký výkon v kopcích. Kolo je ušité přesně na míru sebevědomé jízdě v městském prostředí.
Na první pohled připomíná A2B Hybrid horské kolo. Masivní rám, 26" kola, odpružení vpředu i vzadu. Na druhou stranu, je tu přídavný motor, baterie a doplňky jako světla, dlouhé a kvalitní blatníky či nosič, které vytvářejí z A2B partnera pro každodenní cesty městem v civilním oblečení. Tradiční kategorie pro tohale kolo zkrátka neplatí. Elektrokolo má baterii umístěnou netradičně nad zadním kolem. Celkově tak vytváří nejspíše dojmem vylehčeného motocyklu.
Kolo je klasický pedelec - elektromotor se aktivuje šlapáním do pedálů. Příšlap můžete nastavit na celkem tři stupně síly. Výkonem motoru 250 W i maximální návrhovou rychlostí s pomocí motoru 25 km/h splňuje podmínky pro elektrokolo. Lze s ním tedy vyjet na silnice, ale i na cyklostezky.
A2B se prodává v jedné velikosti rámu, stejně jako většina ostatních elektrokol. Pro přizpůsobení různě vysokým jezdcům je tu možnost změnit úhel představce. Samotný posez je klasicky horský. Potíže s geometrií rámu mohou mít snad jen cyklisté menší postavy. Při výšce jezdce pod 160 cm už má jezdec potíž dosáhnout na pedály, a to i při maximálně snížené sedlovce. Pár chybějících centimetrů jde na vrub zadnímu odpružení – zde by pomohla instalace neodpružené sedlovky.
První pohled také odhalí kvalitní dílenské zpracování. Kolo je dotažené do příjemných detailů, jako jsou společnou bužírkou vedené bovdeny od řídítek. „Vyladěnost“ prokázaly i testovací jízdy v ulicích. O tom ale dále.
První, co zjistíte po nasednutí na tohle elektrokolo, je rychlost, ze které Hybrid nesleví ani do mírných kopců. Máte pocit, že s tímhle kolem prostě nezpomalíte. Tomu odpovídá i rychlá akcelerace, do více než 20 km/h naprosto srovnatelná s auty. To oceníte především na městských křižovatkách – tady máte jistotu, že řidiči vyjíždějící na zelenou za vámi, vás chytí až v ulici za křížením, kde už půjde o běžné předjíždění. Motor zvládne rychlý start dokonce i tehdy, když mu prakticky vůbec nepomůžete a necháte před křižovatkou jeden z nejrychlejších převodů. Na maximální rychlost jede kolo lehce i s plnou zátěží stokilového jezdce. Přitom kolo příliš nesleví ani v pořádných stoupáních. Na šestnáctiprocentním stoupání po ujetém sněhu jsme z něj (ovšem s mohutnou pomocí příšlapu) dokázali vytáhnout dvanáctikilometrovou rychlost.
Je až neuvěřitelné, co všechno 250wattový motorek zvládne. Rychlost a síla pro maximální akceleraci je obdivuhodná. Při nižších rychlostech se z motoru ozývá poněkud hlasitější hučení, které někde kolem sedmnácti kilometrů rezonuje s celým kolem. Logickým řešením tohoto drobného nedostatku je ovšem šlápnout do pedálů a jet i do kopce víc než dvacet. Na nízké rychlosti tohle kolo není stavěné.
Hlavní zátěž z těchto výkonů nepůjde ani tak na vrub motoru (stejnosměrné motory není problém několikrát přetížit), ale spíše baterie. Ta má kapacitu 9,5 Ah, což má podle údajů výrobce (na britském webu) vystačit až na 50 kilometrů jízdy. Při našem zimním zátěžovém testu v extrémních podmínkách jsme na jedno dobití ujeli mezi 30 a 40 km. Pokud uvážíme, že testování provázely hodně nepříznivé podmínky (teplota kolem bodu mrazu, vozovka pokrytá zmrzlým sněhem, prudké kopce), při běžném zatížení motoru je 50 km dojezd velmi reálný. Baterii jsme „vyšťavili“ na konci dlouhého stoupání (+200 m) s úseky strmými 12% a 16%. Navíc kolo bylo zatěžkáno více než 100 kg a často jsme tak baterii ždímali na nejvyšší výkon.
Jak se ukazuje, maximální dojezd na jedno dobití vždy záleží na konkrétních podmínkách jízdy – na stupni příšlapu, stavu nabití baterie, volbě převodu úměrně k rychlosti jízdy, odporu vzduchu a valivému odporu (tady hrají roli povrch vozovky, nahuštění pneumatik, povětrnostní podmínky či utažení ložiska kola či případné tření brzd), dále samozřejmě na hmotnosti cyklisty či převýšení. Záleží i na stylu jízdy – časté zastavování a opětovné rozjíždění s akcelerací odebírají z baterie více energie než rovnoměrná jízda.
Elektrokolo je vybavené systémem řízení motoru a baterie, který se označuje jako BMS. Předtím, než se baterie naprosto vyprázdní (tedy v okamžiku, kdy nabití poklesne na určitou minimální hodnotu), odpojí systém motor. Opatření slouží jako ochrana baterie před zničením, je nicméně poněkud nepříjemné. Odpojená baterie vám už nepomůže ani trošku.
Stav baterie může jezdec sledovat na cyklocomputeru, který je umístěný na řídítkách. Panel je modře podsvícený, přičemž světlo se rozsvěcí automaticky, jakmile se začne více stmívat. Ukazuje aktuální rychlost, ujeté kilometry a již zmíněný stav baterie. Panel lze ovládat trojicí dotykových tlačítek. Za jistou nevýhodu lze považovat to, že je nepřepnete v prstových rukavicích.
Zimní podmínky nám umožnily vyzkoušet chování kola v lehčím terénu rozbředlých vyplužených silniček a neudržovaných chodníků. Stabilita kola se ukázala jako slušná, elektrická dopomoc je na sněhu velmi užitečná. Umístění baterie nad zadním kolem ovšem trochu zmenšuje stabilitu, pocit z jízdy je stejný, jako byste měli na zadním nosiči plné brašny. Lehčí jezdci mohou mít problém s vahou kola a především s poněkud destabilizující vysoko umístěnou hmotou baterie. S tímhle kolem si v terénu zkrátka moc nezaskáčete, zato máte jistotu, že vás motor z kdejaké díry spolehlivě vystrčí.
Při jízdě jsme si ale ověřili, že zatímco přední odpružená vidlice tlumí otřesy spolehlivě, řešení zadního odpružení teleskopickou sedlovkou UNO-SP503 je o poznání méně účinné. Odpružená sedlovka nenahrazuje zadní odpružení, jaké má městský bratříček tohoto kola, A2B Metro. Lehčí jezdec přítomnost odpružení ani nevnímá.
Baterie je umístěná vzadu pod nosičem kola.
Při rychlé jízdě po dlažbě nebo výtlucích ale testovacím jezdcům ani tak nevadilo menší pohodlí, jako cvakavé zvuky z baterie umístěné na nosiči. Jak se později ukázalo, na rozbitých pražských silnicích se uvolnily ližiny, na kterých baterie drží a tak jízdu doprovázely dobře slyšitelné rázy. Baterie fungovala spolehlivě, pocit nejistoty z možného poškození nicméně zůstával. Dovozce nás po testování ujistil, že s otřesy konstrukce počítá a baterie je chráněna v obalu tak, aby jí jízda nepoškodila.
Prubířským kamenem každého městského cyklisty jsou především tramvajové koleje, které prověří schopnost řízení. Dvoupalcové pláště Maxxis Overdrive Excel dají jezdci na kolejích potřebnou jistotu.
Celková váha kola i s baterií je 29,1 kg, což je na elektrokolo velmi dobrá hodnota. I tak je ale občas nutná manipulace a přenášení tohoto elektrokola není příliš snadné – ani ne tak kvůli váze, jako spíš pro nepřítomnost vhodného místa, za které by se kolo dalo uchopit. V optimálním místě, pod rámem u sedlové trubky, je vedený kabel k baterii. Zvednutím za něj riskujete jeho poškození. Na baterii umístěný nosič se k baterii přimyká tak těsně, že ani za něj kolo nezvednete. Zvedáním za sedlo pak nemístně trpí odpružená sedlovka. Dovozce proto slibuje, že kolo opatří piktogramem s doporučením, kde uchopit rám při přenášení.
Další částí, která si zaslouží komentář, je nosič. Protože je výrazně užší než baterie samotná a k baterii se velmi těsně přimyká, nelze na něj připevnit prakticky žádné standardní brašny na kolo. Tento nosič je určen pouze pro připevnění košíků, které jsou v nabídce příslušenství firmy Ultra Motor. Pro připevnění brašen na kolo je nutné pořídit si nosič z nabídky Ultra Motor.
A2B Hybrid prošel dlouhým vývojem a na jeho vlastnostech je to znát. O propracovanosti detailů už řeč byla.
Na kole potěšily především solidní kotoučové brzdy. Dlouhé blatníky pak chránily velmi spolehlivě. Kolo je vybaveno standardním osvětlením na dynamo v předním náboji. Světlo svítí během jízdy a ještě pět minut po zastavení. To je užitečné především v křižovatkách, kdy je cyklista nejvíce zranitelný.
„Městské“ osazení zahrnuje i bezpečnostní prvky – kromě integrovaných světel je to přední a zadní odrazka. „Vychytávkou“ navíc jsou reflexní pruhy na obvodu plášťů, které v šeru a za tmy výrazně zlepšují viditelnost.
Účel, pro který je zřejmě určené – tedy pro rychlou agresivní jízdu v městském terénu – kolo splňuje velmi dobře. Vydatná akcelerace a solidní cestovní rychlost činí A2B Hybrid ideálním kolem na delší štreky v živém městském provozu. S vaší pomocí dovede tohle kolo stoupat po hlavních pražských ulicích rychlostí až 20 km/h, což je více než dostačující. Výbava také odpovídá použití, výrobce se nenechal zlákat „fullovým“ vzhledem elektrokola a vybavil jej funkčními blatníky a osvětlením.
K dokonalosti tomuto elektrokolu chybí dotáhnout několik vad na kráse. Vylepšení použitelnosti nosiče by současně umožnilo pohodlné přenášení kola. Tvrdému uložení zadního kola a nad ním umístěné baterie by velmi prospělo použití pláště Big Apple. Kromě zmenšení rázů v zadní části kola by se mírně zlepšil i jízdní komfort.
Název: | Elektrokolo Ultramotor A2B |
Baterie: | Li-Ion 338 Wh (36V / 9,4Ah) |
Výkon motoru: | 250 W |
Doba nabíjení: | 4–6 hodin |
Rám: | hliníkový TIG 6061 |
Hmotnost: | 29,1 kg (z toho baterie váží 5,4 kg) |
Řazení: | 7 rychlostí, SRAM 3.0 |
Vidlice: | Odpružená Suntour SF9-NCX-D |
Odpružení sedla: | UNO SP-503 |
Brzdy: | Kotoučové Avid BB5 |
Velikost kol: | 26" |
Doporučená cena u prodejců: | 58 000 Kč |
Cena zahrnuje: | odrazky, blatníky, přední a zadní světlo, stojánek |
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): | Postranní tašky, košík, sedlové brašny |
Další informace: | www.ultramotor.com |
První česká publikace o elektrokolech – Elektrokola – nová dimenze cyklistiky