„Vždyť je to jen trocha barvy a dvě malé cedulky,“ tak si většina lidí představuje zřízení obousměrného provozu cyklistů v jinak jednosměrné ulici. České normy jsou ale bohužel v porovnání s těmi zahraničními poměrně přísné. A tak počet „obousměrek“ pro cyklisty stoupá jen pomalu…
PROČ SE JEDNOSMĚRKY DĚLAJÍ
Málokdo ví, že dopravní značka pro jednosměrný provoz se objevuje ve dvou základních situacích:
Tato pravidla platí pro automobily. Cílem bývá často navedení na silnici vyšší třídy, tedy regulování pohybu automobilů po městě. Pro cyklistu to ale bývá závažná překážka, která prodlouží cestu a zavede jej na frekventovanou silnici.
Na cyklistovi v protisměru jednosměrné ulice není nic špatného.
Řidič jedoucí naproti cyklistu vidí a prakticky vždy je tu dostatek místa
pro vzájemné míjení. Nebezpečné situace nicméně mohou vzniknout na
křižovatkách. Řidiči křižující jednosměrku očekávají vozidla jen
z jedné strany a cyklista v protisměru tak snadno může skončit na
předním skle automobilu.
V praxi ale jednosměrky v protisměru používá nejeden městský cyklista a
zahraniční praxe mu dává za pravdu. Zahraniční normy, které jsou často
„měkčí“ než u nás, umožňují prudký růst počtu obousměrek. Ve
městech jako jsou Brémy, Berlín, Kodaň nebo Ženeva, jsou obousměrky na
denním pořádku. Cyklista v protisměru tu nepředstavuje bezpečnostní
problém.
České předpisy a normy v současné době definují následující možnosti průjezdu cyklistů:
Typickou „protisměrkou“ bývá cyklopruh vyznačený na silnici v kombinaci s dopravní značkou, která legalizuje průjezd cyklistů. České normy v tomto případě požadují, aby minimální šířka byla 5 m. Pokud je rychlost omezena na 30 km/h, snižuje se tato minimální šířka na 4,5 m, při málo frekventované dopravě dokonce až na 3,5 m. Přidají-li se návrhové šířky pro parkující automobily, seznam vhodných potenciálních jednosměrek tím notně prořídne. Dosavadní zkušenost navíc ukazuje, že úředníci bez vztahu ke kolu (a těch je v Praze zatím většina) mají tendenci nutný prostor spíše přidávat, jaksi „pro jistotu“.
Ke dnešnímu dni je na území Prahy evidováno celkem 3,75 km
jednosměrných úseků ulic, ve kterých je však pro cyklisty jízda
v protisměru trvale legalizována.
Seznam pražských cykloobousměrek