Po dvou letech jednání a příprav má Česká republika novou strategii, která bude určovat rozvoj cyklodopravy v následujících sedmi letech. Rovnoprávné postavení cyklistů, bezpečnější cesty, změna legislativy a více kilometrů ujetých v rámci běžného každodenního používání jízdního kola – to jsou hlavní směry, které by měla sledovat ČR v následujících letech, pokud jde o cyklistiku.
„Cyklistická doprava je nejen zdravější, ale ve městě mnohdy i rychlejší a praktičtější, než jízda autem. Důležité ale je, aby se cyklisté mohli po městě pohybovat bezpečně," řekl k tomu ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Cílem dokumentu navrženého ministerstvem dopravy je zvýšit podíl cyklistů na našich silnicích celkově o 10 % a ve městech až o 25 % a do roku 2020 snížit počet jejich úmrtí na silnicích na polovinu.
Na první pohled má naše země všechno – hustou síť značených cyklotras, dobré mapové podklady, vlaky, které převážejí kola, cyklokoordinátory prakticky ve všech větších městech. Nabízí se otázka: K čemu vlastně potřebujeme národní cyklostrategii?
Samotná cyklostrategie je jen přehled cílů a mapa cest, jak se k nim dostat. Hlavní cíle a příslušná opatření lze shrnout do více než třech desítek bodů v celkem čtyřech hlavních cílových oblastech. Nejde přitom jen o velké investiční záměry, které vytahají další peníze ze státní pokladny. Paradoxně jen málo z požadovaných opatření znamená dodatečné náklady. Většinou jde o to, jak vhodnou úpravou stávajících předpisů a zákonných norem ušetřit náklady při budování cyklistické infrastruktury či zajistit větší bezpečnost cyklistů v dopravním provozu.
I když máme prakticky vše, včetně obrovského počtu cykloturistů (na kolo usedá v sezóně okolo poloviny všech dospělých obyvatel), kolo jako běžný dopravní prostředek se setkává s mnoha překážkami. Lidé, kteří chtějí dojíždět do práce nebo do školy na kole, nemají k dispozici bezpečné parkování, setkávají se s administrativními nepříjemnostmi a riskantním úsekům na trasách. Některé z absurdit jsou zřejmé z následujících fotografií:
Slézat z kola po deseti metrech? Důsledné dodržování předpisů vede
k absurditám…
Podle zákona by na tomto místě měli cyklisté sesednout a kolo přes
přechod převést.
Cyklostrategie navrhuje upravit právní předpisy tak, aby řešení některých situací bylo jednodušší a tedy i levnější, tedy tak aby bylo možné budovat dopravní infrastrukturu pro souvislou, bezpečnou a konkurenceschopnou cestu na kole.
Někdy to vypadá až směšně – roky jednání úředníků i politiků, spousta přestřižených pásek, cyklisté přitom stále klopýtají přes obrubníky, bojují o život na cestách mezi automobily a kličkují po chodnících na hraně zákona. Další strategický materiál může v tomto kontextu vypadat jako další z úřednických výmyslů. Cyklostrategie 2013 se může stát jen dalším papírem „do šuplíku". Pokud se ale podaří naplnit jej spoluprací měst, krajů a nevládních organizací, může se stát startem výrazného posunu, který už brzy pocítí i samotní příznivci dvou kol.