Zdar nakoláci! Můžete mi někdo vysvětlit pojem PEVNÁ OSA? Poslední dobou všude čtu, že kolo má pevnou 20mm osu, vidlice je pro pevnou osu, apod.....nikde jsem se ale nedočetl, jaký je rozdíl mezi "normální" osou. Taky by mě zajmala otázka kompatibility - co lze montovat k čemu, atd.
Já jsem dlouho žil v domnění, že pojem "pevná osa" je osa na matky a opakem pevné osy je rychloupínák. Ale pak mi někdo poučenější a technicky zdatnější řekl, že je to prý úplně jinak, takže v tom mám stejný zmatek jako Ty.
Podle tohoto obrázku by podle mě bylo tvoje domnění správný: http://www.dookie.cz/naby-mtb/kola-mtb-author...
Ale jak vidím, není to tak jednoduchý. :-)) http://cs.wikipedia.org/wiki/Rotace#Pevn.C3.A1_osa
Pevná osa se dnes říká v podstatě všem osám, co nejsou klasický upínák současně s klasickým průměrem (tedy 9mm pro přední a 10mm pro zadní osu).
A je několik různých provedení a to jak co se týká průměru, tak upínacího mechanisu.
Začalo to myslím 20mm osou, která se dříve dávala v podstatě jen na vysokozdvihové vidlice, kde kvůli zdvihu a zaměření vidlice bylo více potřeba to jako celek zpevnit.
Postupně 20mm osy se propadly až ke 140mm zdvihu (např. Pike).
A od 2009 se objevila 15mm osa pro nižší zdvihy, která je o trošku lehčí.
Podle mě to bylo zcela zbytečné a mohla se použít 20mm osa i pro ty nižší zdvihy, ale šlo tu také o patenty jednotlivých výrobců pro 20mm osu a vzniknul tedy možná trošku zbytečně nový standard 15mm osa.
Ta se používá jak na 140-150mm vidlice, tak se začala používat i pro nižší zdvihy, takže třeba Reba existuje také ve variantě 15mm osa.
Většina těch os má upínací mechanismu rychloupínací i když provedení je odlišné od klasického rychloupínáku.
A kompatibilní není nic. Tedy vždy musíš mít pro vidlici z danou osou náboj určený na danou osu.
Vyjímkou jsou některé náboje určené na 20mm osu, které mají redukční kit pro 15mm osu a klasický upínák.
A pak náboje na 15mm osu, ty jdou na klasický upínák s redukčním kitem téměř vždy.
Jinak ty pevné osy jsou pěkní neřádi.
Potřebuju teď nová bezdušová kola na kombinaci 15mm osa dopředu + 12mm Syntace X-12 osa vzadu. A to je pěkný oříšek.
Mavic nic, tam Crossmaxi ST nejsou na 12mm zadní a SXka zase nejsou na 15mm přední.
Takže kromě ručně zapletené varianty typu DT 240s + ZTR Arch + spercompy (odolnost + váha + tuhost super, ale není to 100% UST ráfek, který bych o něco radši).
Takže možná nové Fulcrumy Red Zone XLR. Vypadají moc dobře (váha na danou kategorii kol s 21mm UST ráfkem super), ale zatím nemám ověřeno, že na ně půjde redukční kit na tu Syntace osu (15 + 12mm osa u nich k mání bude, ale na tu Syntace je třeba redukční kit, který DT a Mavic dodávají).
Pevna osa? Opravdu zajimavy technicky nazev v cestine . Nebude to osicka v kole upnuta v ramu 2 maticemi ? Myslim neprovrtana bez skeevers?