Půjč si někde MTB a sjeď si nějaký oblíbený terén s odemčenou a pak se zamčenou vidlicí. Sama si posoudíš, co se ti líbí víc.
To je jasné, odpružená. Karbonová vidle prý nějaký třes pohltí a gumy také. Proto sháním někoho, kdo s tím má někdo zkušenosti. Protože váha něco nad 9 kilo není k zahození.
Karbon ti vezme vibrace hrubého povrchu (to, co na MTB mnohem měkčí gumy). Hrubší překážku karbon nedá, jak taky, ldyž je pevný, že jo. Na to jsou vzduchový vidle se 100mm+ zdvihem, které vyžehlí kořeny nebo šutry, můžeš to do nich napálit.
Jestli jezdíš jen po hladkých prašných cestičkách, tak pak nepořizuj nesmyslně zparchantělý kompronis, MTB s pevnou, ale nějakého lehoučkého gravela.
mám Cr- mo kolo s pevnou vidlí - klasického horáka z poloviny 90 let.
Taková polňačka kde po blátě projel traktor nebo buldozer je utrpení.
Řidítka jak sbíječka - teda podle rychlosti.
Cítím každou jednu vlnku.
lesní cesta s jehličím v pohodě.
Kořeny člověk jede přiměčeně rychle- to jde také.
ale takové drobné "schody" od vzorku traktoru...
Jestli nejsi technický jezdec, v terénu tě to vytřese, ale za zkoušku to stojí.
Výhody poznáš v krpálech, které skoro nejdou vyjet, a při tlačení a přenášení.
Jinak se dá na pevňáku vyjet a sjet všechno, s větší či menší radostí.
Já začínal na ocelovém pevňáku, přední vidla z kónických zahnutých trubek s V brzdama - to pochytá samo 1-2 cm.
S karbonovou vidlou to může být lehčí, ovšem dnes se používají kotouče a tím pádem se celý spodek dělá více či méně tuhý - určitě tužší než kdyby to byla vidla designovaná na ráfkové brzdy.
To ti zežere na komfortu pevné vidle, že se pak mnohdy víc musí snažit samotný rám, a mnohdy to pasivně nepruží vůbec.
Pevňák má několik výhod ale veskrze pro technickou jízdu nalehko, lépe se na něm provádí trialové kousky, někdy lépe skáče přes překážky ve sjezdu, ale taky tě to může pěkně nakopat do rukou - zas ale já tohle zažil jen při extrémech typu Lysá h. po žluté dolů apod.
S lehkou a kvalitní odpruženkou, a dobře vybraným rámem (pro tvou hmotnost) se výhody pevňáku setřou.
Na pevňáku taky musíš dost hlídat tlaky v pneu.
Pokud jsi lehká bude pro tebe klíčové dostat tlaky na minimum, které ti nepřijde ještě problematické z hlediska nárůstu valivého odporu, či rizika cvaknutí o ráfek na kameni.
Aby si guma zachovávala neustálý grip a zároveň bylo kolo lehce skákavé vpředu i vzadu.
Mnohdy je pak jízda terénem rychlejší a méně namáhavá - resp. někdy po tom doslova nejde jet ale člověk to všechno odtlumí na nohách apod.
Za mně je fajn jet sjezd na ultralehkém kole, protože pak se to dá lehce zvedat od země.
Úplně mne to inspiruje postavit si lehce fatového singlespeeda na nějakém pevném oceláči, a dávat si na tom schody po městě jako za starých časů.
;)