Diskuse o přívěsných vozících za jízdní kola spěje ke svému závěru. Poslanecká sněmovna včera odpoledne schválila novelu silničního zákona, která určuje podmínky pro přepravu dětí. Poslanci se shodli, že cyklopřívěsy budou jezdit všude, kam mají povolení jezdit také jízdní kola. (aktualizováno 13. 2. 2012)
„Ve Sněmovně tak nakonec zvítězil zdravý rozum. Nemůžeme totiž rodičům určovat něco, co je čistě na jejich rozhodnutí. Jde o jejich možnosti a jejich zodpovědnost,“ komentoval přijetí jeden z předkladatelů novely Václav Cempírek.
Původní silniční zákon na přepravu dětí v přívěsných vozících vůbec nepamatuje. Již několik let se tak právníci nemohou dohodnout, zda vozíky s dětmi na pozemní komunikace mohou či nikoli. Uživatelé se v uplynulých letech setkávali se zcela protichůdnými výklady zákona, které jsou více či méně odborné. Logickým důsledkem je nejistota uživatelů a nikam nevedoucí spory, který výklad je platný a správný.
Řešením je jednoznačné a rychlé definování vozíků v zákoně, podobně jako tomu je ve většině evropských zemí. Novela silničního zákona, která čerstvě prošla Poslaneckou sněmovnou, považujeme za rozumný kompromis zajišťující bezpečnost dětí i zodpovědnost rodičů.
Přívěsné vozíky za jízdní kola a přívěsné tyče sloužící k přepravě dětí mohou nakonec jezdit po všech cestách, kam mají povolení jezdit cyklisté. Rozhodnutí o volbě trasy je tak na dospělém, který cyklopřívěs veze. Zároveň zákon vyžaduje, aby takový cyklista byl plnoletý, a tedy právně zodpovědný. Ve vozíku se mohou vézt maximálně dvě děti, které nepřesahují věk 10 let.
Další podmínkou, která se nově dostala do zákona, je maximální přípustná šířka vozíku 90 cm a jeho označení praporkem. Tyto podmínky se přidaly k už existujícím požadavkům na pevné připojení ke kolu a odrazovým materiálům na vozíku. Úplné znění přijaté novely zákona 361/2000 Sb., včetně pozměňovacích návrhů, si můžete přečíst zde.
Konečné rozhodování Sněmovny zdaleka neprobíhalo hladce. Hlasování se v závěru dokonce takzvaně zpochybňovalo. Statistika hlasování působí dojmem, že v některých stranách se rozhodovalo podle nařízení „shora“. „Myslím, že na takové záležitosti jako je přeprava dětí na kole bychom se měli dívat odborně, nikoli politicky,“ komentoval již dříve tento přístup známý přednosta chirurgické kliniky Pavel Pafko.
Novela silničního zákona nyní směřuje do Senátu, kde ji čeká nejprve projednání ve výborech a následné veřejné hlasování jednotlivých senátorů. Novelu musí také následně podepsat prezident, v sousedním Slovensku například zůstaly vozíky na prezidentově stole více než půl roku. I když čeští předkladatelé novely věří, že u nás bude přijetí rychlejší a ještě před cyklistickou sezónou budou vozíky součástí silničního zákona, další vývoj je stále otevřený.