Ještě včera večer to vypadalo na velký dopravní kolaps pražské dopravy. Mnoho lidí proto nechalo auta doma a na pravidelnou cestu do práce vyrazilo na kole či pěšky. A výsledek? Praha se na jeden den proměnila v Kodaň, na hlavních cyklistických trasách bylo k vidění několikanásobně více cyklistů než obvykle.
Na pražském Barrandově jsem se připojila k Robertu Riedlovi, který vedl skupinu cyklistů z okraje směrem do centra Prahy. Robert se přihlásil jako jeden z dobrovolníků k hvězdicové jízdě, která měla za cíl spojit zkušené cyklisty s těmi, kteří se do městského provozu zatím trochu obávají. Jak nám řekl jejich iniciátor Vojtěch Hrabal, nakonec se podařilo jízdy na dvaceti trasách, po kterých vyjeli cykloprůvodci se skupinkami napříč celým městem.
Většina lidí, které cestou potkáváme, ale zřejmě na cestu vyrazila na vlastní pěst. Jak se zdá, mapy bezpečných cest a značených cyklotras, které jsou k dispozici především na webu prahounakole.cz a také na oficiálním serveru MHMP, většině lidí už dnes stačí k tomu, aby se pustili do města na kole. Z Barrandova se spouštíme dolů do údolí Vltavy. Provoz na hlavních výpadovkách Strakonická a K Barrandovu znatelně prořídl.
V Prokopském údolí nás agresivně předjíždějí jezdci na horských kolech, kteří se rozčilují, že brzdíme dopravu. Jedeme pohodovým tempem, cestou si povídáme. Naše skupinka šesti lidí je dost nesourodá, takže tempo diktuje ten nejpomalejší. Teprve později mi dochází, že za nárůstem podílu cyklodopravy stojí především hobby cyklisté, kteří jsou zvyklí jezdit na závody a trénovat ve volné přírodě. Hustý městský provoz, to je ovšem především zkouška tolerance, předvídavosti a vzájemné ohleduplnosti. Objevují se ale i městští cyklisté-začátečníci, pro které je dnešní jízda možná první zkušeností s pražským cykloprovozem. Jsou na první pohled poznat podle nejistého stylu jízdy a většina ostřílených „mazáků“ na ně bere ohled. Každopádně, ranní příhoda z Prokopského údolí se za celé dopoledne již neopakovala.
I když v Praze jasně převládala kola, občas se objevili také jezdci na
bruslích.
Foto: NaKole.cz
Kromě kol potkáváme cestou do centra také kolečkové lyže skike, in-line brusle, koloběžky, ale také třeba skákací boty. Nálada je uvolněná, příjemná, i při svižné jízdě si lidé na kolech stíhají dát navzájem přednost, dobrá nálada je na každém kroku. Poprvé za svého pobytu v Praze vidím ucpanou cyklostezku. Úzkým místem je Vyšehradský tunel, před kterým velká část kolařů skočí jednoduše na silnici. Tím se vyhnou úzkému místu, zároveň ale nejsou započteni do celkové statistiky sčítačů. Skutečný podíl cyklistů je tedy ve skutečnosti ještě vyšší, než ukáží oficiální statistiky.
Takto to vypadalo v 8 hodin ráno před Národním divadlem.
Foto: NaKole.cz
Úlevu od motorové dopravy si pochválil i pražský primátor Bohuslav Svoboda: „Když vidím, jak od Náplavky vyjíždějí kola nová, stará, brusle, koloběžky… Kdyby to Pražanům zůstalo, bylo by to fantastické," vyjádřil svoje přání primátor.
„Rád bych poděkoval odborářům,„ hodnotí s nadsázkou stávku národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Dnešní situace v Praze a v Brně totiž úplně vyvrátila všechny předsudky o tom, že v kopcovitých městech se nedá jezdit nebo že Praha není vhodná pro cyklistickou dopravu“. Dnešní den jednoduše ukázal, že možnosti Prahy zdaleka nekončí na současných 2% podílu. Praha má na víc.
Napište nám, jaký byl Váš dojem z dnešního dne. Omezila vás stávka nebo naopak rozšířila vaše možnosti? Měli jste zajímavý zážitek?
Napište o tom do blogů NaKole.cz a můžete vyhrát zajímavé ceny.