I když na kole jezdím po Praze vcelku pravidelně, jsou dny, kdy ho raději nechám zamčené v garáži. Přesně takový byl i den naší schůzky s Tomášem Sedláčkem, hlavním makroekonomem ČSOB. Studený vítr a drobný déšť na kolo vůbec nelákaly. Počasí nám připomnělo, že zima už dorazila i do Prahy. Byli jsme ale domluvení, že oba přijedeme na kolech, a tak jsem nakonec přece jen vytáhla svoji skládačku a vydala se s ní na pražskou Kampu.
Kdykoli zahájíte rozhovor na téma „Kdo je Tomáš Sedláček“, dočkáte se dvou možných reakcí. Je to televizní bavič nebo schopný ekonom s jedinečným talentem vysvětlit složité mechanismy? Ať tak či tak, jen málokdy narazíte na člověka, který o Tomáši Sedláčkovi ještě neslyšel. Mě zajímal především jeho pohled na budoucnost městské dopravy.
Kolo je vedle ekonomiky jedním z vašich oblíbených témat,
kterým se věnujete ve svém blogu. Jak jste se k tomu vůbec
dostal?
Když jsem žil v Dánsku, jezdil jsem na kole prakticky všude. Denně jsem
běžně najezdil přes 40 km, na to si zvyknete velmi rychle. V Dánsku má
auto jen málokdo, pro auta jsou tam hodně vysoké daně. To funguje už
psychologicky – na kole tu jezdí většina lidí. Osobně doufám, že
v tom je budoucnost městské dopravy, hlavně kvůli zplodinám a místu na
parkování.
Jak dlouho jste žil ve Skandinávii?
V nordických zemích, ve Finsku a Dánsku jsem dohromady strávil 10 let
života.
Co dalšího jste si přinesl, kromě už zmíněného vztahu ke
kolu?
Potkal jsem tam neuvěřitelný lidi. Chodil jsem do mezinárodní školy a do
mezinárodního kostela a tam jsem se setkával s komunitou z celého světa.
Pro mě to byla asi nejvíc obohacující zkušenost, kterou jsem si tamodtud
přivezl – chvíli se bavíte se Somálcem, chvíli s Pákistáncem, chvíli
s úplně někým jiným. Pochopíte, proč se Pákistánci a Indové nemají
rádi.
V Dánsku jsem chodil do výborné školy. Byla to sice státní škola, ale
moc dobrá. Tam nás naučili přemýšlet. Tady u nás se studenti neučí
přemýšlet, u nás se učí hlavně memorovat. Přitom v dnešní době
Internetu potřebujete tak 10 % vědět nazpaměť, zbytek si dohledáte,
stačí mít přehled. Dnes opravdu nemá smysl se drtit, kdy přesně se kdo
narodil.
Finsko i Dánsko jsou krásné země, ale hrozně rád jsem se vrátil do
České republiky. Uvědomil jsem si, že doma jsem tady.
Opakovaně jste se nechal slyšet, že kolo je nejrychlejší
dopravní prostředek ve městě. To je Vaše osobní zkušenost?
To jsem opravdu vyzkoušel, jednou jsem si dal závod s Lamborghini. Stejné
výsledky byly v porovnání s MHD. Dám Vám příklad: S manželkou jsme
byli na Muzeu. Já jsem počkal s kolem u vchodu, než vešla do metra a
sešli jsme se na stanici Malostranská (pozn. red. To představuje
vzdálenost cca 3 km, 3 stanice metra).
Když to spočítám, vejít do metra zabralo 4 minuty, pak čekala na metro
další 3 minuty – to je celkem 7 minut a to já už jsem na kole už
dávno v cíli. To jsem si stihl ještě dát pivo. Navíc tohle nebyl závod
od dveří ke dveřím, kdy to kolo má největší výhodu, protože vám
ušetří to plonkové popocházení. Samozřejmě nevím, jestli by stejný
výsledek byl i na trase z centra třeba na Jižní Město (pozn. red.
okrajová část Prahy). Na delší trasy si beru kolo do metra.
Ale toto byla jen doprava. Hlavní výhodou kola je snadné parkování. Když
hledáte v Praze volné parkovací místo, vychází jízda na kole ještě
mnohem lépe.
To co říkáte, opakovaně potvrdil závod dopravních prostředků
v Praze, kdy spolu soupeří různé dopravní prostředky.
O tom jsem nikdy neslyšel – co to je?
Každým rokem se uskuteční nějaká forma závodu o čas, ve
kterém se utkají automobil, kolo a veřejná doprava. Někdy v tom bývají
také další dopravní prostředky jako motocykl nebo vlak. Obvykle se jezdí
z okrajových částí Prahy, cíl bývá v centru. Letos závod
v pražských ulicích zajišťovala organizace ROPID (pozn. red.
Regionální organizátor Pražské integrované dopravy) a trasa
vedla z Radotína na Smíchov. Stejně jako v předchozích letech, potvrdila
se bezkonkurenční rychlost kola v pražských ulicích.
To vypadá zajímavě.
Chtěl byste se zúčastnit v některém z příštích ročníků,
pokud by Vás organizátoři oslovili?
Určitě ano, pokud bych měl čas, tak ano.
A je tu další věc: Proč s sebou tahat tunu železa, když se vašich
60 nebo mých 90 kg máme potřebu někam přemístit? Pokud jde o budoucnost
městské dopravy, auto nemá ekologicky ani náznakem šanci.
Dřív jsem jezdil asi pět let na klasickém kole. I když si vždycky
říkám, že pojedu pomalu, tak nakonec hrozně šlapu. A když se pak jezdilo
někam na kopec, tak jsem se strašně zpotil. Kvůli tomu jsem si proto nakonec
vybral elektrokolo. Od té doby neřeším, jestli máme jednání nahoře na
Strahově nebo nahoře na Vinohradech nebo v Černínském paláci. Někerá
města už mají dokonce i stojany, kde si elektrokolo nabijete. Každopádně
elektrokolo dělá z Prahy Amsterodam nebo Kodaň – pořád jedete jakoby po
rovině. Vyřeší to kopce, které nejsou prohibitivní, ale jsou
nepříjemné.
Vystudoval teoretickou ekonomii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Univerzitní časopis Yale Economic Review ho zařadil mezi pět největších ekonomických talentů. V letech 2001 až 2003 pracoval jako ekonomický poradce Václava Havla. V lednu 2009 se stal členem Národní ekonomické rady vlády (NERV), poradního orgánu premiéra sestávajícího z deseti vybraných ekonomů, kteří pro vládu připravují protikrizová opatření.
V současnosti pracuje jako hlavní makroekonomický stratég ČSOB.
Další informace o Tomáši Sedláčkovi najdete na jeho blogu: tomassedlacek.cz
Jak dlouho jezdíte na elektrokole?
Půl roku.
Máte odhad, kolik jste už zhruba najezdil kilometrů?
Nemám tachometr, odhaduju to tak na 20 km denně, to je 100 týdně –
vidíte, to je 400 km měsíčně. To je docela slušné, ne?
Slyšela jsem, že jste si své kolo přestříkal načerno.
Proč?
To není úplně přesné, moje kolo je teď růžovo-černé. Chtěl jsem se
bránit krádežím, tak jsem si to kolo zohyzdil, aby nebylo tak hezký. Třeba
ve Francii to hodně lidi dělají, že nové kolo hned přestříkají.
Nakonec jste dnes na kole nedorazil, nechtělo se vám v tomhle
počasí?
Ne, ale teď mám kolo v opravně. Nejezdím zhruba dva týdny a už to
cítím – začíná mi růst bříško. Přece jen, i když tam je
elektrika, člověk se hýbe. Nějakou energii do toho dát musíte, trochu se
zapotit. Na druhou stranu ale ne tak, aby to bylo nepříjemný.
Tohle je další výhoda kola. Ve skutečnosti žijeme paradoxně, ještě víc
je to vidět v Americe. Lidi sedí v autě, čekají v zácpě a tou zácpou
jedou do tělocvičny. Mají kola přišroubovaná k zemi a šlapou na místě.
To samé platí i tady – lidi mají doma rotopedy, celý den jezdí autem a
na eskalátorech, pak přijedou domů a hrají si na kolo.
Jak jsem říkal, v kole je budoucnost městské dopravy. Auta způsobují
hodně problémů – s místem, zplodinami. Navíc jsou lidi v autě
agresivní a nepříjemný. Když sedíte v autě, máte takzvanou
nula-jedničkovou komunikaci – buď na někoho zatroubíte, nebo ne. I jinak
milí lidé se dostanou do situace, kdy můžou být agresivní. Jde tam
o hodně – můžete tu zemřít, auto je drahý. Zatímco na kole lidi
nemají důvod na sebe řvát. Mohou spolu mluvit, mohou se domluvit, v autě
to nejde.
Letos jste napsal ve svém blogu, že Praha cyklistická má podle
vás dva hlavní problémy – řidiče a kopce…
Za prvé je bariérou nedostatečná bezpečnost – lidi se bojí, že to je
nebezpečné. Tak například cyklostezky v Praze jsem nepochopil. Jak to
někdo mohl vymyslet? Cyklopruh končí dvacet metrů před křižovatkou, to je
nejnebezpečnější místo. Vždyť cyklista se musí na ten cyklopruh
spolehnout. Místo toho vás to zavede na křižovatku, což je
nejnebezpečnější místo, a před ní ten cyklopruh skončí. Je to pro
cyklisty nebezpečné.
Druhá věc jsou řidiči, to je větší problém. Mě dvakrát v cyklopruhu
skoro srazili. Jinak mě cyklistika v Praze ohromně baví, považuju to za
adrenalinový sport. Musím přemýšlet za 12 lidí kolem sebe.
A třetí věc, kterou mi lidé často říkají jako důvod: údajně je tady
špatný vzduch. Já jim říkám „a to je lepší když jezdíte v autě,
pak ten špatný vzduch vytváříte?" Navíc je pravda, že všichni dýcháme
ten stejný vzduch.
A proč si myslíte, že v našich městech končí cyklopruhy
před křižovatkami?
Nerozumím tomu. Všude jinde cyklisté nepřejíždějí s auty, ale na
křižovatce se chovají podobně jako chodci. To znamená, že mohou jet na
kole a mají přednost před odbočujícími auty. Ale když potřebují
odbočit doleva, tak nemusejí přejíždět přes tři pruhy.
Víte, že v současnosti platný zákon neumožňuje legálně
provést cyklostezku přes křižovatku?
Nechci to na nikoho házet, ale připadá mi to paradoxní v zemi, kde se
ústava dá změnit v průběhu jednoho odpoledne. Já jsem pracoval
s politiky už dlouho.
Ten argument znám. Kdykoli jsem chtěl něco změnit, argumentovali mi „je to
v zákoně“. Já to neberu, ústavu si změníte během odpoledne, ale
zastaralý zákon, který nám dělá problém, změnit nedokážete?
Kdyby cyklopruhy byly v rámci chodníku a nebyly na silnici, tak se může
s tím dělat cokoli?
V takovém případě neubíráte prostor autům, ale chodcům. Pak
jsou ohrožováni ti nejslabší – chodci. Mohou nastávat kolizní
situace.
Nemyslím ubrat chodník, ale cyklostezku prohlásit za chodník. Nebo co ubrat
pruh ze silnice, ale udělat to jako zvýšený a patníkama ohraničený
prostor, jako všude jinde?
V Dánsku v centru cyklostezky taky nebyly. Jezdilo se tam stejně
partyzánsky jako tady. V Holandsku je to konec konců taky dost často vidět.
Ve starém historickém centru je prostě ring volný. Ale mají tam zákony
nastevené tak, že když se srazí cyklista s automobilem, tak z toho má
vždycky průšvih ten řidič. A to i v případě, když je cyklista
opilý. To považuju za hodně důležité. Tady jsem jako cyklista považovaný
za obtížný hmyz na silnici. Přitom já můžu říct „kvůli mně tu máte
místo na parkování. Díky tomu, že jedu na kole, nemusíte čekat v zácpě
či křižovatce na jedno auto navíc".
Když hovoříte o hlavních překážkách pro cyklisty,
vycházíte z nějakého průzkumu?
To je moje vlastní domněnka, můj dojem ten článek nebyl sumář
průzkumů.
V roce 2008 agentura GfK realizovala v Praze zatím největší výzkum
zaměřený na cyklistickou dopravu. Na otázky odpovídalo přes
1000 Pražanů, cyklistů i necyklistů. S výsledky se shodujete v tom
prvním, v bezpečnosti. Kopce ale nevnímají jako překážku cyklisté ani
necyklisté. Problémy naopak velmi působí nemožnost bezpečně si zamknout
kolo v práci, vysprchovat se a usušit si věci.
My máme na Radlické kolárnu i sprchy (pozn. red. – budova
ČSOB v Praze 5 na Radlické ulici). Na druhou stranu nevím, jak je
to jinde.
Ale to je výzva. Zatím jsem ještě neměl odvahu udělat to, ale udělám to.
Občas mě zvou na úřad vlády, tam není šance s kolem zaparkovat.
Příště bych měl říct „tady není kde zaparkovat kolo. Jestli tu
příště nebude inteligentní stojan na kola, tak sem nepřijedu". Zatím
jsem na to odvahu nenašel. Je mi líto, že člověk musí být takhle
agresivní, ale vždyť to už nejde. Jinak se tu všichni udusíme. Když už
někde stojany mají, tam jsou nanic – dá se tam připoutat jen přední
kolo. A to si mám svůj bicykl připoutat za přední kolo?
ČSOB na Radlické patří mezi firmy, které jsou
hodně vstřícné ke svým zaměstnancům cyklistům. Víte něco o tom,
jak to vzniklo?
Nevím, když jsem nastoupil, už to bylo v běhu. Jsem na to hrdý, že to
udělali tak poctivě, je to dobrý počin.
Jaké jsou podle vás cesty k tomu, aby v Praze víc lidí
používalo jízdní kolo k dopravě? Argumenty, o kterých hovoříte, jsou
naprosto přesvědčivé. Proč to tedy v Praze jde tak pomalu a
obtížně?
První věc – cyklostezky či cyklopruhy jsou nedomyšlené. Nemá cenu
stavět cyklopruh, který končí před křižovatkou. Já jako cyklista jedu a
myslím si, že jsem chráněný. Přitom mě to ponechá osudu
v nejnebezpečnějším místě.
Druhá věc je výchova řidičů. Potom je před námi úkol připravit
zákony, které zvýhodňují cyklisty.
Na rozdíl od zahraničí tu příliš není vidět na kole české
politiky. Třeba se bojí, že by byli méně důvěryhodní, kdyby vystoupili
z aut a sedli na kola.
Naopak. Já si myslím, že to bude sympatické. Já jsem to navrhoval na NERVu
(pozn. red. Národní ekonomická rada vlády) jako úsporné
opatření. V okamžiku, kdy politik nebude schopný na ministerstvu vyjít
s rozpočtem (a to se stává dost často), že se mu zabaví vozový park, ten
se dá k dispozici Jedličkově ústavu nebo lidem, kteří třeba nemají
nohy. Pokud politik nohy má, ať sedne na kolo. Argument, že někde
potřebuje být rychle, je lichý. Když v Praze potřebujete být rychlí,
sedněte na kolo. Pokud nejsou náměstci handicapovaní nebo pokud nejedou mimo
Prahu či zůstávají ve větších městech, ať jezdí na kolech.
Chci říci, že když jedu na elektrokole, lidé mávají. Když jedu autem,
nezamává mi nikdo. Když jedete autem, lidi vás nevidí a navíc nemají ten
přístup. Podobné je to s oblečením. Dnes už například chodím bez
kravaty. Před pěti lety by to nebylo možné, to byste se se mnou nebavila.
V momentě, kdy potřebujete kravatu, aby vás lidi brali vážně, případně
potřebujete auto, aby vás lidí brali vážně, něco to říká o té
společnosti. Třeba to jednou pochopíme.
Znáte mezi politiky někoho, kdo by tohle jako první prolomil? Že
by se k vám přidal v dojíždění na kole?
Když někam přijedu, všichni říkají „jé to je vtipný, vy jste
tady na kole“. Mimochodem hned máte dobré téma konverzace, hned se začnete
bavit o kole a cyklistice. Ale nevím o nikom, kdo by byl připravený se
přidat.
Ale třeba Jana Sokola, ještě když byl ministrem školství, jsem potkával
v tramvaji.
Před třemi roky jste v jednom rozhovoru řekl: „Můj
nejtajnější sen je pomáhat někde v úplně rozvojové zemi, když to
přeženu, jako člen čety s mačetami. Být vysazen z helikoptéry s týmem
zdravotníků, ekonomů a dělat reformy někde, kde je to potřeba. To by mě
myslím za deset let bavilo.“ Platí to
i dnes?
(smích) Pořád to tak mám. Teď se mi to trošku splnilo – byl jsem
na misi v Kosovu s organizací Europeum. Jsou to lidé, kteří
představují inspiraci české transformace pro Kosovo. Ukazují, jaký vliv
mělo EU, jaký byl vliv mezinárodních organizací. Ukazovali jsme, jak jsme
to dělali u nás.
A teď v úterý jsme zase měli přednášku pro Kubánce. Byli to
kubánští disidenti a běženci, kteří žijí v exilu a čekají, až
začnou na Kubě reformy.
Teď chystám schůzku s jednou velkou českou neziskovou organizací. Kdyby
něco potřebovali, tak rád se tam nechám na chvíli vysadit.
Víte, proč to děláte?
Sám nevím, proč to tak mám. Ale třeba to Kosovo byl neuvěřitelný
zážitek. Vidíte, že vás tam poslouchají a přijímají vás jako bernou
minci. U nás už to tolik nepotřebujeme. Když to trochu přeženu, je to
skvělé, že dnes řešíme cyklostezky. Tam nemají lidi ani silnice nebo
chodníky. Tam ta pomoc je potřebnější a trochu víc si to berou
k srdci.
Děkuji Vám za rozhovor.
Text rozhovoru byl zveřejněný na oficiálním serveru Magistrátu hl. m. Prahy „Praha cyklistická“.