Cyklotrasa podél železné opony se má stát třináctou trasou sítě EuroVelo. Na loňský workshop v maďarské Šoproni navázalo jednání zástupců českých krajů minulý týden na brněnském veletrhu Regiontour. Cyklotrasa podél železné opony (Iron Curtain Trail, ICT) ve své délce přibližně 6800 kilometrů prochází napříč celou Evropou, v blízkosti českých hranic přitom vede bezmála 600 km.
V loňském roce server NaKole.cz uveřejnil několik článků o výpravách, které vedly po stopách bývalé železné opony. To jsme ovšem ještě netušili, že na spadnutí je projekt nové evropské trasy právě s tímto tématem. V maďarské Šoproni proběhl v prosinci workshop k udržitelné turistice kolem bývalé železné opony. Pořadatelství se ujala Evropská komise spolu s Evropskou cyklistickou federací (ECF), která koordinuje síť mezinárodních cyklotras EuroVelo. Iniciátorem myšlenky je německý europoslanec za Zelené Michael Cramer. Nejde jen o nostalgickou vzpomínku na období studené války, udržitelná turistika znamená nemalý ekonomický přínos pro regiony. „Naše statistiky ukazují, že cyklisté vydají za den více peněz než automobilisté. Původní zažitá představa, že cyklisté jsou ekonomicky slabší a je lepší se orientovat na rodiny s dětmi, je tedy lichá,“ říká k tomu europoslanec Cramer.
Tuto skutečnost si uvědomují hlavně v Německu a Rakousku, kde vznikají marketingově silné produkty pro cyklisty. Jde zejména o dálkové trasy podél řek, z nichž nejznámější jsou Dunajská a Labská stezka. „Cestovní ruch pro cyklisty je nutné rozvíjet přeshraničně – přes hranice národní a mezinárodní,“ uvedl dolnorakouský expert na cykloturistiku Christian Weienberger. To potvrdila i Darinka Jug na příkladu Drávské stezky v Chorvatsku „Tři sta kilometrů Drávské stezky leží na území pěti krajů, které musí spolupracovat. Teď je do projektu zapojeno již patnáct organizací.“
Vytvoření třinácté trasy EuroVelo podél železné opony bude vyžadovat dlouhodobé úsilí. Vůli podpořit tento proces deklaroval Francesco Ianniello, vedoucí jednotky cestovního ruchu z Generálního ředitelství pro podnikání a průmysl Evropské komise. „Cestovní ruch je pro EU velice důležitý a cyklistika je nejlepší způsob udržitelného cestovního ruchu.“
Velká část takzvaného Zeleného pásu Evropy (European Green Belt), kterým by měla stezka železné opony procházet, zahrnuje množství národních parků a území s chráněnou přírodou. Právě tyto oblasti nejsou vždy dostatečně rozvinuté a stezka železné opony jim může poskytnout příležitost k ekonomickému rozvoji. „Je důležité podporovat udržitelný cestovní ruch, aby původní podmínky, pro které do lokalit návštěvníci jezdí, nebyly zničeny,“ uvedl Michael Cramer.
V ČR byl realizován projekt Iron Curtain Greenway (Zelené stezky železné opony) občanským sdružením Oživení. V rámci projektu byla vyznačena část trasy na českém území a byly vytvořeny internetové stránky greenbelt.oziveni.cz/cz. Stezka vede zčásti po českém území, zčásti po německém a rakouském, několikrát protíná hranice. Po skončení projektu se kontaktním místem pro českou část ICT stala Nadace Partnerství, která chce výše uvedené internetové stránky zpřístupnit prostřednictvím internetového portálu www.greenways.cz, jehož nové provedení připravuje.
Vedení trasy podél česko-německých a česko-rakouských hranic pomalu nabývá konkrétní obrysy. Přispěl k tomu mimo jiné i workshop, který se uskutečnil minulý týden na veletrhu Regiontour. Zatím největší kus práce má za sebou Jihomoravský kraj, přes který prochází řada tematických tras. Po signálkách podél bývalé železné opony vedou například trasy Greenways Praha-Vídeň, některé z Moravských vinařských stezek nebo značené trasy KČT číslo 4, 41 či 48. Stezka železné opony tak bude další trasou, která směřuje po cestách podél českých hranic. Kromě jiného se tak v Brně jednalo i o možných úpravách značení při souběžném vedení více značených tras pro cyklisty.
„Mezinárodní síť stezek EuroVelo není v ČR dosud vyznačena jednotným logem. Značení EuroVelo tras bude předmětem dalšího jednání. Jeho cílem je nastavit pravidla na národní úrovni. Budeme muset spolupracovat na krajské úrovni, abychom byli našim sousedům v zahraničí partnery,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. „Kromě trasy EuroVelo 4, 7 a 9 se jednání bude týkat i připravované trasy 13 podél železné opony,“ dodává.
EuroVelo, síť dálkových evropských cyklotras – je tvořena 12 hlavními trasami s celkovou délkou více 66.000 kilometrů, z nichž je v současnosti na 45.000 km již vyznačeno. Trasy EuroVelo jsou vedeny především po existujcích či plánovaných regionálních a národních cyklotrasách. Trasy EuroVelo jsou označeny bílým číslem v kruhu žlutých hvězdiček na tmavě modrém čtvercovém podkladě. O vedení tras na našem území jsme se zmínili v článku EuroVelo přichází do Česka.