Na veletrhu „Bike Brno“ jsme strávili čtyři dny. Co tu bylo k vidění, jaké trendy veletrh ukázal a s jakými osobnostmi jsme se setkali, to se dozvíte v dnešním článku.
První dva dny byly věnované odborníkům a obchodním jednáním. O víkendu se potom haly zaplnily tak, že téměř nebylo možné procházet uličkami. Celkově se za čtyři dny na brněnský Sport Life podívalo přes 60 tisíc návštěvníků. Pro zájemce o cykloturistiku, závodní cyklistiku a cyklistickou dopravu se otevřely stánky celkem 200 vystavovatelů ve třech halách brněnského výstaviště. Tradičně největší plochu zabraly významné značky, jako například Author, Superior, Giant, KTM, 4Ever či Galaxy. Universe Agency, která vlastní značku Author, představila na veletrhu novou řadu kol pod jménem Agang.
Na veletrhu byl znát trend pokračující globalizace. Podíl zahraničních vystavovatelů se zvýšil na celou jednu třetinu. Obecně známý je fakt, že většina kol a příslušenství dnes pochází z asijské produkce. Tento rok se na veletrhu samostatně prezentovala Tchajwanská asociace výrobců jízdních kol a komponentů (TBEA), která měla rozsáhlou účast. Téměř jednu třetinu haly F zabraly stánky s koly a nejrůznějšími doplňky z nabídky členů TBEA. Zboží se tu nabízelo za zlomek ceny, která je obvyklá na českém trhu.
Na druhou stranu, k vidění byly i exklusivní modely zavedených značek. Příkladem takového počinu jsou titanové rámy Mach, které ve čtvrtek na stánku Superior slavnostně představil jejich autor Svatopluk Zatloukal. „Série Prestige Collection, která zahrnuje titanové rámy, je limitovaná a bude obsahovat jen asi dvacet kusů,“ řekl nám k tomu Petr Lavička, který má značku na starosti.
Titanový rám Mach zaujal přední místo na stánku Superior.
Letošní ročník Sport Life také potvrdil to, co ten minulý jen naznačil. Jízdní kolo v České republice přestává být výhradně sportovním nástrojem a stává se dopravním prostředkem. S tím, jak roste poptávka po stylových a dobře vybavených městských kolech, objevují se nové značky a plocha věnovaná městské mobilitě se zvětšuje. O nákupu jízdních kol pro dojíždění zaměstnanců se hovořilo i na čtvrteční Bike konferenci, kde se sešli zástupci místní samosprávy a státní správy. A existují i první dobré příklady. Městská kola tvoří základ firemní flotily kol Ministerstva životního prostředí. „Městská kola pomáhají změnit image cyklistiky. Ukazují, že cyklista není jen zpocený sportovec, ale může být i atraktivní, elegantní a v městském oblečení,“ uvedl Martin Říha, spolumajitel společnosti Citybikes, která se specializuje na městská kola.
Velkým hitem letošního ročníku jsou elektrokola. Pavilon P se stal místem historicky největší koncentrace elektrokol v České republice. Testovací dráha byla neustále zaplněná, takže někdy zájemci stáli frontu, aby si mohli projet jeden z 35 dostupných modelů.
Elegantní elektrokolo značky Winora bylo jedním ze sedmi oceněných
výrobků soutěže Bike Brno Prestige.
Podíl prodeje městských kol v roce 2006 se odhadoval na 3 %. I když toto číslo roste, stále jsou ve středu zájmu crossová kola. „Když lidé potřebují kolo do města, často si kupují takzvané naháče – crossová kola bez vybavení, která si následně nechají osadit blatníky, světly a zvonkem,“ komentoval to Tomáš Krč ze společnosti KTM. Trekové kolo je potom možné použít univerzálně jak do města, tak i na výlety v jeho okolí. Přesto i KTM nabízí několil modelů městských stylových kol a také elektrokolo.
Obrovský zájem přitahovala vozítka bakefiet, tedy dopravní kola s košem umístěným vpředu. Nejčastěji jsou k vidění v Holandsku nebo Dánsku. Ale městská cyklistika, to zdaleka nejsou jenom kola. Na veletrhu se nově představily značky stylových helem či kabelek na kola, jako německý ABUS či holandský FastRider.
Bakefiet s označením Cabby od značky Gazelle měl na veletrhu premiéru. Do
této doby jste si pro taková vozítka mohli zajet pouze do zahraničí.
Společnost Dvě plus dvě, stálice na českém trhu v dopravě dětí při sportu, představila novou podobu vozíků Croozer. Hlavní inovací je „miminkovník“ – jakési vajíčko z látky, ve kterém se mohou přepravovat i zcela malí kojenci. Bezpečných tras na celém území ČR přibývá, takže výlety s dětmi patří k nejčastějším otázkám na portále NaKole.cz.
Zúčastnili jsme se také části doprovodného programu, který pokrýval všechny podoby jízdního kola od sportu a technického ježdění přes cyklocestování až k podpoře cyklistické dopravy. Tradiční Bike konference byla určena pro odborníky a pracovníky státní správy. Z dalších cyklistických lahůdek nechyběla show Meatfly Freestyle Meeting ani víkendové Mistrovství ČR v biketrialu. Magnetem veletrhu byly hvězdy cyklistického sportu v čele s Romanem Kreuzigerem, Rakušankou Elisabeth Osl, Jánem Svoradou a mnoha dalšími. Novinkou byla soutěž mechaniků jízdních kol s firmou Park Tool. Velmi zajímavé byly festivaly zaměřené na putování s kolem nebo cestování obecně. V programu Bike Brno byly dva takové programy, Kolem světa Karla Wolfa a Cyklocestování organizované Martinem Stillerem.
Rádi bychom poděkovali všem, kdo se zastavil na stánku NaKole.cz v hale V. Nával před stánkem nás hodně potěšil. Na veletrhu jsme představili naši novou podobu a děkujeme také všem, kteří se pod ni podepsali.
Souběžně s Bike Brno probíhal veletrh SPORT Life, který obsadil pavilony A1, A2 a G1 převážně nabídkou pro outdoor a fitness. Rozšířila se prezentace zimních sportů a úspěšnou premiéru měla veletržní aukce lyží. Vše potřebné o dovolené na lodi se návštěvníci dozvěděli v pavilonu Z, kde probíhala výstava boat Brno a veletržní čtyřlístek doplnil Caravaning Brno s obytnými automobily.
Příští ročník veletrhů SPORT Life, Bike Brno a výstav boat Brno a Caravaning Brno se uskuteční od 7. do 10. října 2010.