Velká podzimní cyklojízda je každoročně oslavou volného pohybu a svátkem městských cyklistů. Také včera projelo Prahou několik tisíc lidí na kolech, koloběžkách, bruslích a skateboardech. Letošní ročník jasně ukazuje, že hranice mezi „oficiální“ a „neoficiální“ kulturou se pomalu stírají.
První cyklojízda se uskutečnila před 17 lety ve městě San Francisco.
Po jejím vzoru vyjely do ulic cyklisté v českých městech, aby upozornili
městské plánovače na svoji přítomnost v ulicích. Z obavy před
možnými postihy (zásahy policie kvůli „blokování dopravy“ byly
poměrně časté) zůstávali organizátoři v anonymitě. Cyklojízdy tak
zavedly nový pojem „xerokracie“ – kdokoli mohl navrhnout trasu, která
se rozšiřovala prostřednictvím e-mailových konferencí, předáním
okopírovaných map z ruky do ruky a dalšími alternativními kanály.
Od první cyklojízdy došlo ale k několika podstatným změnám. Místo a
čas cyklojízd se ustálil – každý třetí čtvrtek v měsíci vyráží
do ulic cyklisté z náměstí Jiřího z Poděbrad na pražském
Žižkově.
Počet účastníků každým rokem rostl, v současnosti jde o několik
tisíců lidí. „Jde jen o malý vzorek lidí, kteří jezdí po Praze na
bicyklu,“ říká k tomu Michal Křivohlávek z pořádajícího
sdružení Auto*Mat. Jak totiž ukázal nedávný
průzkum výzkumné agentury GfK, v Praze je okolo čtvrt milionu
cyklistů. Dalších 162 tisíc lidí by jezdilo, pokud by byly odstraněny
hlavní bariéry pro používání jízdního kola ve městě.
„Velké“ cyklojízdy, které probíhají na jaře a na podzim, si pod svoje
křídla vzala iniciativa Auto*Mat, která v uplynulých letech spolupracovala při
jejich organizaci s pražskou radnicí. Svojí asistencí přispěla
i městská policie, která při průjezdu křižovatkami chránila cyklisty
před najíždějícími automobily.
Včerejší cyklojízda odstartovala ve 14 hodin z náměstí Míru. Na jejím
průběhu pracovaly v pozadí desítky dobrovolníků , kteří se starali
o pohodový průběh celé akce. Ve spolupráci s městskou částí Praha
2 bylo pro automobilový provoz uzavřeno několik ulic v okolí náměstí
Míru. Svoji nabídku tu předvedlo na jedenáct restaurací a kaváren, kolem
desítky firem, které nabízejí městská kola nebo služby pro cyklisty a
další kratochvíle. Mezi nejzajímavější body programu patřila například
módní přehlídka butiku YaxiTaxi na městských kolech Citybikes. Až do
15. října 2009 také běží soutěž „Vyfoť se na kole“, ve které je možné vyhrát právě
městské kolo. Přítomní návštěvníci si mohli vyzkoušet také jízdu na
elektrokolech nebo na skládacích
kolech.
Na startu cyklojízdy byli k vidění nejen zástupci „alternativního“
proudu – mezi pravidelné účastníky patří členové komise pro
cyklodopravu hl. m. Prahy, členové zastupitelstev městských částí
i pražského magistrátu. S přívěsným dětským vozíkem svištěl
pražskými bulváry i cyklokoordinátor Středočeského kraje Pavel
Klimeš.
K příznivcům cyklistiky patří také pražský radní pro oblast
životního prostředí Petr Štěpánek. Pravidelně je možné potkat ho na
kole při cestách za každodenními povinnostmi. Podle něj město udělalo
během uplynulých třech let velký pokrok. Za jednu z klíčových událostí
považuje Štěpánek zprovoznění páteřní trasy podél Vltavy. Dalšm
důležitou novinkou je vpuštění cyklistů do vyhrazených pruhů pro
autobusy a také český primát – takzvaný cyklopiktokoridor v místech, kde kvůli nedostatku místa
není možné vyznačit pruh pro cyklisty.
Pražská invence. Cyklopiktogram byl poprvé vyznačen na Vršovické ulici
v Praze. Nápis na vozovce naviguje cyklisty tam, kde se podle normy nevejde
klasický pruh pro cyklisty. Zdroj: Praha-mesto.cz
Nedalo mi to, abych se pražského radního Petra Štěpánka nezeptala, co město Praha chystá cyklistům v nejbližší době. „V rámci Evropského týdne mobility představí Praha dvě nové stavby. Ve středu jsme zahájili provoz cyklopruhů na Vinohradské ulici ve směru do centra,“ uvedl Štěpánek a dodal: „Druhou novinkou je úsek cyklostezky kolem Kolčavky (otevření části cyklostezky na trase A26 podél Rokytky). Její otevření se plánuje na příští pátek.“
O pražských cyklostavbách se hovořilo i na pódiu před zahájením
jízdy. Internetový server Prahounakole.cz vyhlásil soutěž „Cyklistická stavba
roku“. Návštěvníci serveru se ve svých hodnoceních shodují se
zástupcem radnice. Bezkonkurenčně nejužitečnější je totiž podle nich
trasa A2, která provede cyklisty podél Vltavy ze severu na jih. Pořadí
dalších nominovaných projektů je možné najít zde.
Podle zástupce serveru Vratislava Fillera bylo cílem soutěže ocenit také
osoby, které se zasloužily o vznik nových cyklostezek a opatření pro
cyklisty. Tomáš Cach a Tomáš Prousek z komise pro cyklistickou dopravu
sklidili následně bouřlivé ovace publika. „Lidí, kteří mají
zásluhy o pokroky v cyklistice je daleko víc,“ komentovali to
ocenění projektanti a poděkovali následně pracovníkům odborů dopravy,
policie, Technické správy komunikací, projektantům a vůbec všem, kteří
na kole po Praze jezdí „Hlasujte řídítky – jezděte každý den,
úředníci budou mít méně argumentů, že o cyklistiku není
zájem,“ vzkázali nakonec z pódia účastníkům cyklojízdy.
„Ty si taky umíš vybrat dobu – pár minut před vyjetím
cyklojízdy,“ přivítal mě předseda pořádajícího sdružení
Auto*Mat Michal Křivohlávek. „Praha zažívá obrovský cyklistický
boom a přitom se lidé bojí vyjet do ulic, protože pro ně nikdo
nepracuje,“ dodal ještě k důvodu pořádání cyklojízd v mezeře
mezi dvěma telefonáty.
Cyklojízdy podle pořadatelů ukazují město z netradičního pohledu a
nabízejí alespoň na chvíli možnost vyzkoušet si město bez prachu a hluku
z automobilové dopravy. I když díky úsilí několika jednotlivců se věci
hýbou kupředu, Praha jako celek jde podle nich stále cestou silových
megalomanských projektů. „Jako příklad je možné uvést stavba tunelu
za deset miliard na pražské magistrále,“ říká člen Auto*Matu
Martin Mareček.
Právě Martin Mareček stál u zrodu hnutí, které dnes zaměstnává
desítky dobrovolníků. O počátcích natočil film „Auto*Mat – ráno
vstanu a změním svoje město“, který bude možné shlédnout v několika
pražských kinech od 24. září. „Film mapuje posledních šest let
v osobní rovině a zamýšlí se nad tím, zda může jedinec promluvit do
veřejného dění,“ říká o své několikaleté práci režisér
Mareček. Program promítání filmu bude k dispozici na www.automatfilm.cz.
Podle radního Štěpánka město Praha připravuje několik dalších
staveb, které by v příštích letech mohly usnadnit život cyklistům
v metropoli. První z nich je propojení ze Žižkova směrem na Krejcárek.
Druhým velkým a finančně náročným projektem je stavba cyklostezky na
bývalé vlečce ve Vysočanech. Do třetice jmenoval Štěpánek lávku pro
cyklisty na jižním okraji Prahy v Lahovicích.
„Pak je tu spousta nově budovaných úseků cyklostezek. To je ale už
úkol do příštího období,“ řekl na závěr Štěpánek.