Tomuto kolu se okamžitě začalo přezdívat „Bromík“nebo „Brumla“. Přezdívka vystihuje přesně jeho osobnost – Brompton M3L je malý přátelský pomocník, se kterým se každý lehce skamarádí a má chuť brát jej všude s sebou.
Skládání kol Brompton je zcela jiné, než u ostatních testovaných značek. Anglický designer Andrew Ritchie přišel s tímto konceptem na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Z rodného Londýna se dnes tato kola vyvážejí do 27 zemí světa.
Brompton má dvě podoby. Na jednu stranu je to malý, přítulný mazlík, „kolo do kabelky“, které si vezmete s sebou kamkoli. A na druhou stranu velmi bytelné a bezpečné kolo, které je určené pro velmi časté použití a které vás nenechá na holičkách.
Kolo se liší už na první pohled svými menšími ráfky,
které mají pouhých 16 palců. První dojem skutečně
vyvolává asociace na domácího mazlíčka. Jakmile na něj sednete, ukáže
ale rychle, co umí.
Jízda na Bromptonu je typicky „městská“, se vzpřímeným posezem na
širokém pohodlném sedle. Za zmínku stojí i řídítka „vlaštovky“,
typické pro městská kola. Je vidět, že kolo bylo vyvinuto pro
městské prostředí a jeho vlastnosti se nejlépe uplatní
v pravidelném dojíždění na vzdálenost 8–10 km, přičemž se počítá
s civilním nebo přímo slavnostním oblečením. Pro delší trasy je lepší
použít kombinaci s veřejnou dopravou. Sedlo a vzpřímený posez přece jen
nejsou vhodné pro vytrvalostní jízdu.
Důležité bylo, že kolo od samého počátku vzbuzovalo důvěru a naši
mužští kolegové se neobávali vyzkoušet na něm ani divočejší kousky.
Zajišťovací mechanismy jsou velmi důkladné a samo
kolo je přes svou drobnost bytelné a působí
spolehlivě a bezpečně.
Pro komfortní pocit je ideální rychlost kolem 20 km/h, převody umožní
vytáhnout rychlost až na 30 km/h. Celková geometrie kola nedovolí opřít
se do pedálů velkou silou, do rychlosti se kolo dostane díky přednímu tácu
s 50 zuby, což je víc než u klasických trekkingových (obvyklé je
maximálně 48 zubů, spíše však 44). Kolo je dobře ovladatelné, na svoji
městskou geometrii až překvapivě dobře zvládá úhybné manévry a
především rychlá zastavení a rozjíždění se.
Svižné jízdě napomáhají i hladké a úzké pláště,
které dobře zvládají asfalt a drobnou kamennou dlažbu.
Malá kolečka ale hůře přenášejí nerovnosti
z hrubé dlažby, problematické je i křížení tramvajových
kolejí. Ty jsou v Praze prubířským kamenem pro většinu jezdců a najetí
do žlábku kolejí už způsobilo pád nejednoho z nich.
Zadní kolo je odpružené velice vynalézavým způsobem
v kloubu složení kola. Efekt odpružení je na nerovném povrchu dobře
znát. Přesto je Brompton určený především na asfalt nebo jemnou dlažbu.
Jízda po hrubé dlažbě nebo dokonce kočičích
hlavách je nepříjemná, někdy dokonce nemožná, a to hlavně
kvůli vibracím a ovládání předního kola.
Jezdcům s průměrnou výškou kolo výborně sedlo. Pouze nejvyšší z našich testovacích jezdců s výškou 187 cm si podle vlastních slov připadal trochu jako „medvěd na mopedu“. Nepřirozený posez ovlivnila především délka sedlovky, které chybělo několik centimetrů.
Brompton zvládne stoupání do 10%, příkřejší kopce je
mnohem lepší zdolat chůzí s vedením kola nebo v kombinaci s veřejnou
dopravou. Kolo je vybaveno třistupňovou nábovou převodovkou Sturmey Archer.
Plastové páčky na řídítkách mají trochu nestandardní ovládání, na
které si musíte chvíli zvykat. Ovládání páček není příliš
ergonomícké a při častém řazení hodně namáhá prsty. Řazení
je nicméně standardní a hladké, jen vyčnívající tenké plastové páčky
trochu vzbuzovaly obavy z možného ulomení.
Velmi dobře fungují čelisťové brzdy (typ Dual Caliper
s reverzním tahem), které se vyrábějí také pod značkou Brompton. Tento
typ brzd, který se většinou montuje na silniční kola, fungoval spolehlivě
a účinně při jízdě ve velmi strmých klesáních.
Zatímco na rovině „Bromík“ bodoval, v kopcích už to tak jednoznačné
nebylo. Jeho tři převody postačí v rovinatém terénu, kopce s mírným
sklonem (pro srovnání s běžným trekkingovým kolem můžeme použít
termín „střednětácová“ stoupání) šly vystoupat na nejlehčí převod
jen se silovým šlapáním a mimořádným vypětím. Nejtěžší ze tří
převodů bylo možné použít jen při jízdě po spádu.
V tuto chvíli bychom měli upozornit, že testovaná verze Bromptona M3L má
pouze tři převodové stupně. Jednou z předností téhle značky ale je, že
zákazník si může celé kolo postavit přesně na míru podle svého
zadání. V nabídce jsou tak různé možnosti zpřevodování, kolo může
být osazené také šestirychlostní planetovou převodovkou.
Je zřejmé, že zvládání kopců není silnou stránkou testovaného
kola. Při každodenním dojíždění do práce, na které je Brompton
specialista, se ale takové úseky dají vytipovat velmi rychle a následně je
možné naplánovat jejich objetí s menším převýšením nebo si na část
cesty „pomoci“ MHD. Brompton pak rozhodně oceníte, pokud bydlíte
v rovinatých městech, jako jsou třeba Pardubice nebo Hradec Králové.
Skládání a manipulace s kolem je hlavní silou „Bromíka“. Nastoupení do autobusu nebo tramvaje s tímto kolem je více než snadné. Při troše zkušenosti trvá složení okolo 15 sekund, hlavní elementy se skládají bez nadsázky jedním pohybem. Skládání je velmi efektní, pro laika vypadá trochu jako eskamotérský výstup. Každý, kdo měl šanci si kolo vyzkoušet, si zvlášť vychutnal vyjevené pohledy přítomných diváků a pokradmu šeptané dotazy: „Jak to, proboha, udělal?“.
A tady je ukázka, jak rychle lze složit kolo Brompton:
Jednotlivé fáze skládání najdete také v naší fotogalerii.
Relativně nejdelší čas zabere při skládání odmontování pojistek,
které jsou připevněné na závitu. Tady Brompton nezná kompromisy –
všechny hlavní součásti skládacích mechanismů jsou kovové a lze
předpokládat, že jejich životnost je velmi dlouhá.
Nejvyšší známku dostalo kolo za manipulaci ve složeném stavu. Testované
kolo včetně veškerého příslušenství (integrovaný stojánek, blatníky,
plácačky, zvonek, kabela) váží necelých 12 kg.
Výsledkem složení je dokonale zajištěný balíček o rozměrech 56×60×31
cm, tedy nejméně ze všech kol v našem seriálu. Složené kolo se dá velmi
snadno uchopit za rámovou trubku a přenést, po uložení na zem je stabilní
a není potřeba ho nikde opírat.
Díky nízké hmotnosti kolo snadno unesou i dámy. Jak jsme vyzkoušeli,
stejně snadné je i vyzvednutí kola do sítě pro zavazadla ve vlaku. A při
zabalení do tašky, která byla součástí testu, nikdo netuší, že s sebou
vezete právě jízdní kolo.
Drobnou výtku si vysloužila jen skládací šlapka, která občas při
skládání „chytne“ prst.
Vybavení jen potvrzuje základní určení Bromptona jako městského kola pro jízdu v civilním oblečení. Blatníky s plácačkami velmi dobře chrání jezdce před ušpiněním a bezpečně zachycují vodu i nečistoty.
Kolo opřené o stojánek vypadá netradičně.
Asi nejvýraznější zvláštností kola je způsob jeho opření
o stojánek. Pro stabilitu v klidovém stavu se totiž Brompton
napůl složí, zadní kolo otočí o 180 stupňů a podsune pod tác. Kolo se
potom opře o dvojici malých koleček, která jsou normálně umístěna po
stranách zadního blatníku. Kolo v této poloze lze popovážet po malých
zadních kolečkách nebo přímo přenášet. Toto řešení je netradiční a
pro laika trochu zvláštní, funguje to nicméně velmi dobře.
Pro jízdu za šera a v noci má kolo přední a zadní
odrazku, odrazky na šlapkách a reflexní proužky na bocích
plášťů. Jak ukazuje noční
fotografie, viditelnost v noci je také více než dobrá.
Mezi další zvláštnosti Bromptona lze připočítat i způsob převážení případného nákladu. Místo nosiče je kolo vybavené bytelnou brašnou, která se upíná na představec. Odnímatelná brašna uveze až 12 kg. Bez problémů v ní lze převážet pracovní tašku s dokumenty či nákup. Přestože elegantní design brašny navádí k uložení notebooku, jejich převážení bychom nedoporučili kvůli otřesům předního kola. Převoz podobně choulostívého nákladu je nicméně problematický u všech testovaných kol, takže v tomto případě nejde o nějaký nedostatek.
Skládací kolo Brompton bylo stvořené do města,
pro krátké přejezdy v kombinaci s veřejnou dopravou. Lehké,
skladné a dobře přenosné kolo je možné vzít s sebou do kavárny, stejně
jako do divadla nebo na pracovní poradu. Jeho geometrie i příslušenství ho
předurčují k jízdě v civilním až společenském
oblečení. Ani jezdci ve sportovním oblečení se ale nemusí cítit
diskriminovaní :o)
Jízdní kolo Brompton se velmi hodí pro ženy, hlavně díky jeho lehkosti a
snadné manipulaci. Jezdci vyšší postavy na něm působí trochu jako „vosa
na bonbonu“.
Trochu hůře zvládá Brompton stoupání do kopce. Vzhledem
k výjimečné lehkosti a skladnosti to ale není fatální nedostek.
Doménou Bromptona není jen město, využití najde i při
cestování – díky jeho skladnosti je možné ho neustále nechat
v kufru auta a vytáhnout ho příležitostně při
návštěvě zajímavého města nebo na chalupě při jízdě na nákup.
Nízká hmotnost
Dobrá manipulace ve složeném stavu
Kolo je bytelné a bezpečné
Dobrá ochrana proti dešti a blátu
Dobré doplňky při jízdě v šeru (reflexní proužky na stranách plášťů, odrazky)
Díky použitým převodům hůře zvládá kopce
Jízda na nerovném terénu (hrubá dlažba, přírodní povrch) je obtížná
Horší ergonomie řazení
Rám: | CrMo ocel |
Hmotnost: | 11,8 kg |
Řazení (počet převodů): | 3 |
Brzdy: | Brompton čelisťové |
Přední tác: | 50 zubů |
Rozměry po složení: | 56×60×31 cm |
Velikost kol: | 16" |
Max. nosnost: | 130 kg |
Cena: | podle příslušenství od 17 850 Kč, v tomto případě cca 18 300 Kč |
Prodejce: | Ondřej Brunecký, www.anglickalegenda.cz |