Buďte na silnici vidět!
Slunovrat je za námi, dny se po malých krůčcích opět prodlužují. I když rok se už přehoupl do svojí světlejší části, každý den je více než šestnáct hodin úplná tma nebo alespoň šero. Pro cyklisty to znamená jediné – svítit, svítit a zase svítit.
Prakticky každý den přinášejí česká média zprávu o srážkách
cyklistů s motorovými vozidly. Nejčastěji za to může fakt, že řidič
cyklistu přehlédne. Pro řidiče taková srážka většinou znamená rozbité
sklo nebo pomačkanou karosérii, cyklista zaplatí mnohem víc – vlastním
životem, v lepším případě doživotním postižením. Už proto bychom
měli dbát na to, abychom byli na silnici dobře vidět.
Zákon stanoví povinné osvětlení cyklisty při
snížené viditelnosti. Vyhláška č. 341/2002 Sb. nařizuje následující povinné
osvětlení:
- Světlometem bílé barvy vpředu – může být nahrazen svítilnou
bílé barvy s přerušovaným světlem, avšak jen tam, kde je vozovka
dostatečně a souvisle osvětlena.
- Svítilnu červené barvy vzadu s přerušovaným světlem.
Toto osvětlení samozřejmě může být doplněno dalšími
světly – ručními svítilnami, čelovkami nebo světly
připevněnými na oděvu. V každém případě jde ale o osvětlení
doplňující, které nenahrazuje stanovené osvětlení kola. Zákon také
určuje kapacitu zdroje napájení, který by měl zajistit svítivost alespoň
po dobu 1,5 hodiny. Náhradní baterie v ledvince nebo podsedlové tašce se
proto nikdy neztratí.
O tom, jaké světlo si vybrat, se můžete inspirovat
třeba v diskuzích
NaKole.cz.
Kromě osvětlení nám při cestách na kole pomůže široká škála
různých odrazových materiálů. Vyhláška opět stanoví
povinné minimum, které by mělo být instalovánoy trvale:
- Odrazky – vpředu bílou, vzadu červenou, které mohou být nahrazeny
odrazovými materiály na oděvu či obuvi cyklisty.
- Odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů a na obou stranách
v paprscích předního nebo zadního kola – opět mohou být nahrazeny
odrazovými materiály na bocích kola, plášťů, blatníků, nebo bočních
částech oděvů a obuvi cyklisty.
Ve tmě nebo šeru platí o odrazových materiálech „čím více, tím
lépe“. Na závěr proto přidáváme několik tipů na to, jak být
lépe viděn:
- Reflexní pásky dodávají výrobci kol jako příslušenství.
Pásek je možné navinout podsedlovku, rám nebo řidítka jízdního kola,
popř si ho upevnit na zápěstí. Jako držák na nohavici se moc neuplatnil,
dobře nedrží a klouže dolů.
- Prodejny jízdních kol nabízejí občas reflexní pásky na nohu
se suchým zipem (příklad 1, příklad 2).
V ceně kolem 100 Kč za kus je to dobrá alternativa i pro uchycení
nohavice, obzvlášť když je páska pružná.
Na trhu jsou i pásky, které mají zabudované LED diody a mohou za jízdy
blikat (příklad 3 nebo příklad 4).
- Galanterie obvykle nabízejí pruhy reflexních nášivek
(příklad 5).
V cenách od 10 Kč za metr představují asi nejlevnější variantu.
S trochou šikovnosti z nich lze ušít pásek na gumě a použít ho na
rukáv či nohavici.
Stejně dobře je možné našít je natrvalo na bundu nebo batoh.
- Pokud bydlíte ve městě, určitě doporučujeme reflexní
vestu. Někteří cyklisté při používání reflexní vesty
narážejí na to, že se pod ní nevejde batoh. I s tím si ale zručný
nakolák poradí – stačí našít jeden suchý zip navíc.
- Reklamní agentury nebo tiskárny, které pracují s řezanou grafikou,
obvykle schovávají zbytky samolepících reflexních fólií.
Reflexní fólie na rámu kola zvýší vaši viditelnost a přispěje
k větší bezpečnosti na silnici.
Fotogalerie
Jitka Vrtalová, 05.01.2008