reklama

Hájíme zájmy terénních cyklistů

Česká mountainbiková asociace (ČeMBA) je tady a nedá se přehlédnout. Vytáhla do boje za terénní stezky šetrné k přírodě a rozpoutala kampaň proti asfaltování koryt českých řek.

Tomáš Kvasnička
Tomáš Kvasnička
Foto: ČeMBA

S předsedou Tomášem Kvasničkou jsem se sešla na stánku ČeMBA na veletrhu Sport Life. Je jasné, že podpora členské základny a sympatizantů je velká. Během rozhovoru odbíhá Tomáš pozdravit členy, přátele a příznivce. U mého stolku se střídají noví a noví lidé, kteří vyplňují členskou přihlášku ČeMBA.

A tady už je přepis našeho zhruba hodinového povídání:

Jaké má ČeMBA poslání, co prosazuje?
ČeMBA prosazuje lepší podmínky pro terénní cyklistiku. Chceme zaktivovat bikery a upozornit na to, že podmínky pro rekreaci v přírodě nejsou optimální. Náš kompletní program můžeš najít na www.cemba.cz.

Ze začátku to vypadalo, že bojujete ZA něco. Přinesli jste do Čech metodiku budování singletreků, ukázali jste nový nevyužitý prostor pro rozvoj cyklistiky. V poslední době ale mám dojem, že jdete spíš PROTI něčemu.
Je pravda, že vystupujeme proti formě oficiální podpory cyklistiky. Jsme proti aplikování jednoho modelu infrastruktury, to jsou asfaltové cyklostezky, které mají rekreačně-dopravní účel. Takové stezky jsou v pořádku ve městech a v jejich blízkosti, ne v krajině. Navíc se ukázalo, že struktura investic do takových stezek neodpovídá rozložení uživatel a jejich preference.

Tím mi nahráváš na další otázku. Víte, jaké by mělo být rozložení investic? Máte k dispozici nějaký výzkum, který by prokázal, jakou část cyklistické veřejnosti zastupujete?
Žádné takové údaje v ruce nemám. Pídil jsem se po tom, ale nenašel jsem nikde dostatečně reprezentativní a masivní průzkum. Rozhodně je potřeba takový výzkum, který by pomohl předefinovat, do čeho peníze potečou. Zatím máme mandát jednat za členy ČeMBA, kterých je dnes kolem 600.

Kdo by podle tvého názoru měl takový výzkum připravit a zaplatit?
Aby výsledky pro mě byly důvěryhodné, nesmí to být výzkum udělaný „na zakázku“. Snad to nebude znít moc nafoukaně, ale asi by to měla být mezirezortní komise z různých ministerstev. Vstoupit by do toho mělo Ministerstvo pro místní rozvoj a také dále Ministerstvo zemědělství, do jehož kompetence spadá lesní hospodářství. A také by nemělo chybět Ministerstvo životního prostředí.

Objem peněz, který přitéká do cyklistické infrastruktury je pořád nedostatečný. V současnosti mnoho lidí bojuje za zvyšování rozpočtů pro cyklistiku, za podporu cyklodopravy. Nemůže se stát, že rozepře uvnitř cyklistické obce, hádky o strukturu investic, ohrozí cyklistiku jako celek?
Já bych byl zděšený, kdyby se to stalo. Myslím si,že současné investice od SFDI (pozn. red. Státní fond dopravní infrastruktury) by měly téct výhradně do podpory dopravní cyklistiky a mnohonásobně se navýšit.

V poslední době hodně vystupujete proti asfaltovým cyklostezkám podél řek. Velké diskuse se například vedou o stezce podél Tiché Orlice.
Je tu jeden velký paradox. Cyklistika je prohlašovaná za přírodě šetrnou, ekologickou formou dopravy a trávení volného času. Přitom nejsou nastavené standardy pro hodnocení jejího vlivu na životní prostředí.
Chyba je také v tom, že se slučuje dopravní a rekreační účel. Řekněme, že souběžně s řekou vede silnice 2. třídy. Místo dopravního řešení podél této silnice se potom udělá asfaltová dálnice údolím řeky.

Prodáváte tu trička s textem „Make love, not asphalt“. Nedá se tahle mediální zkratka přeložit tak, že bojujete proti asfaltu jako takovému?
Člověk, který si takové tričko vezme, o sobě říká: „Já jsem biker, mám rád terén.“ Chceme tím říct – podpořte nás. Dělejme podporu cyklistiky z lásky k věci, ne proto, abychom prosazovali pouze jedno jediné správné řešení. Především nám jde o to, aby se už konečně přestaly asfaltovat české řeky. Ale asfalt v určitých podmínkách a pro určitou cílovou skupinou smysl má, není to špatné řešení.

Zkušenosti z Walesu, které tu prezentoval Dafydd Davis ukázaly, že po vybudování singletreků výrazně stoupl automobilový provoz v jejich okolí. Mluvil o nutnosti vybudovat v okolí parkoviště pro auta. Nemůže se něco podobného stát i u nás?
To je dané strukturou silnic ve Walesu. Singletreky se tu budovaly v zaostalých oblastech, kde přirozeně nebyla dobrá silniční síť. To u nás neplatí, v České republice máme přepravní síť dostatečnou.
Je pravda, že provoz ve směru k střediskům stezek stoupne. Jestli region chce podporovat cestovní ruch, lidi se tam musejí dostat. Ale my nebojujeme proti automobilům, my jsme tu od toho, abychom reprezentovali zájmy terénních cyklistů.
ČeMBA prosazuje singletrek i jako rekreační zázemí měst. Rádi bychom měli terénní stezky navázat na městské stezky. Proto začínáme spolupracovat s organizacemi, které se zabývají kolem jako způsobem dopravy ve městech, například Brno na kole.

Máte nějaké konkrétní projekty?

My vyjadřujeme poptávku po určitém řešení a zároveň přinášíme zkušenosti jak na to. Konkrétní řešení by měla dělat města a regiony, které chtějí vytvořit nový segment turismu. Je pravda, že jsme na začátku jednání s městy, které tento zájem mají, třeba Jílové u Prahy nebo Velké Karlovice na Vsetínsku.

Děkuju ti za rozhovor, snad se někdy brzy potkáme někde v terénu.

Fotogalerie

Tomáš Kvasnička Tomáš Kvasnička a Dafydd Davis na cyklokonferenci ve Velkých Karlovicích v květnu 2007 Stánek ČeMBA na veletrhu Sport Life 2007
Redakce NaKole.cz, 13.11.2007
Blogy

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

 ()
Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka měla naplánovanou dovolenou v Itálii, my s Lenkou zájezd do Alp, ale nakonec jsme Dámskou odjely v tradičním termínu. Letos máme 13 jako šťastné číslo, 13.června jsme jely s Lenkou do…
HMS | 18.09.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 47 dnes v 06:31
Co vás vytočilo 154 včera v 23:45
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 193 včera v 19:13
NEcyklo K čemu využíváte AI? včera v 18:30
Co vás zaujalo 283. včera v 12:33
Co vás zaujalo 282 včera v 08:15
NEcyklo Nejlepší vtip 54 06.11.2024
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

266 cyklistů (3 přihlášení)

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy…
Aar | 02.10.2024