Česká mountainbiková asociace (ČeMBA) je tady a nedá se přehlédnout. Vytáhla do boje za terénní stezky šetrné k přírodě a rozpoutala kampaň proti asfaltování koryt českých řek.
S předsedou Tomášem Kvasničkou jsem se sešla na stánku ČeMBA na veletrhu Sport Life. Je jasné, že podpora členské základny a sympatizantů je velká. Během rozhovoru odbíhá Tomáš pozdravit členy, přátele a příznivce. U mého stolku se střídají noví a noví lidé, kteří vyplňují členskou přihlášku ČeMBA.
A tady už je přepis našeho zhruba hodinového povídání:
Jaké má ČeMBA poslání, co prosazuje?
ČeMBA prosazuje lepší podmínky pro terénní cyklistiku. Chceme zaktivovat
bikery a upozornit na to, že podmínky pro rekreaci v přírodě nejsou
optimální. Náš kompletní program můžeš najít na www.cemba.cz.
Ze začátku to vypadalo, že bojujete ZA něco. Přinesli jste do
Čech metodiku budování singletreků, ukázali jste nový nevyužitý prostor
pro rozvoj cyklistiky. V poslední době ale mám dojem, že jdete spíš PROTI
něčemu.
Je pravda, že vystupujeme proti formě oficiální podpory cyklistiky. Jsme
proti aplikování jednoho modelu infrastruktury, to jsou asfaltové
cyklostezky, které mají rekreačně-dopravní účel. Takové stezky jsou
v pořádku ve městech a v jejich blízkosti, ne v krajině. Navíc se
ukázalo, že struktura investic do takových stezek neodpovídá rozložení
uživatel a jejich preference.
Tím mi nahráváš na další otázku. Víte, jaké by mělo být
rozložení investic? Máte k dispozici nějaký výzkum, který by prokázal,
jakou část cyklistické veřejnosti zastupujete?
Žádné takové údaje v ruce nemám. Pídil jsem se po tom, ale nenašel jsem
nikde dostatečně reprezentativní a masivní průzkum. Rozhodně je potřeba
takový výzkum, který by pomohl předefinovat, do čeho peníze potečou.
Zatím máme mandát jednat za členy ČeMBA, kterých je dnes kolem 600.
Kdo by podle tvého názoru měl takový výzkum připravit a
zaplatit?
Aby výsledky pro mě byly důvěryhodné, nesmí to být výzkum udělaný
„na zakázku“. Snad to nebude znít moc nafoukaně, ale asi by to měla být
mezirezortní komise z různých ministerstev. Vstoupit by do toho mělo
Ministerstvo pro místní rozvoj a také dále Ministerstvo zemědělství, do
jehož kompetence spadá lesní hospodářství. A také by nemělo chybět
Ministerstvo životního prostředí.
Objem peněz, který přitéká do cyklistické infrastruktury je
pořád nedostatečný. V současnosti mnoho lidí bojuje za zvyšování
rozpočtů pro cyklistiku, za podporu cyklodopravy. Nemůže se stát, že
rozepře uvnitř cyklistické obce, hádky o strukturu investic, ohrozí
cyklistiku jako celek?
Já bych byl zděšený, kdyby se to stalo. Myslím si,že současné investice
od SFDI (pozn. red. Státní fond dopravní infrastruktury) by měly téct
výhradně do podpory dopravní cyklistiky a mnohonásobně se navýšit.
V poslední době hodně vystupujete proti asfaltovým cyklostezkám
podél řek. Velké diskuse se například vedou o stezce podél Tiché
Orlice.
Je tu jeden velký paradox. Cyklistika je prohlašovaná za přírodě šetrnou,
ekologickou formou dopravy a trávení volného času. Přitom nejsou nastavené
standardy pro hodnocení jejího vlivu na životní prostředí.
Chyba je také v tom, že se slučuje dopravní a rekreační účel.
Řekněme, že souběžně s řekou vede silnice 2. třídy. Místo
dopravního řešení podél této silnice se potom udělá asfaltová dálnice
údolím řeky.
Prodáváte tu trička s textem „Make love, not asphalt“. Nedá
se tahle mediální zkratka přeložit tak, že bojujete proti asfaltu jako
takovému?
Člověk, který si takové tričko vezme, o sobě říká: „Já jsem biker,
mám rád terén.“ Chceme tím říct – podpořte nás. Dělejme podporu
cyklistiky z lásky k věci, ne proto, abychom prosazovali pouze jedno jediné
správné řešení. Především nám jde o to, aby se už konečně přestaly
asfaltovat české řeky. Ale asfalt v určitých podmínkách a pro určitou
cílovou skupinou smysl má, není to špatné řešení.
Zkušenosti z Walesu, které tu prezentoval Dafydd Davis ukázaly,
že po vybudování singletreků výrazně stoupl automobilový provoz v jejich
okolí. Mluvil o nutnosti vybudovat v okolí parkoviště pro auta. Nemůže
se něco podobného stát i u nás?
To je dané strukturou silnic ve Walesu. Singletreky se tu budovaly
v zaostalých oblastech, kde přirozeně nebyla dobrá silniční síť. To
u nás neplatí, v České republice máme přepravní síť dostatečnou.
Je pravda, že provoz ve směru k střediskům stezek stoupne. Jestli region
chce podporovat cestovní ruch, lidi se tam musejí dostat. Ale my nebojujeme
proti automobilům, my jsme tu od toho, abychom reprezentovali zájmy
terénních cyklistů.
ČeMBA prosazuje singletrek i jako rekreační zázemí měst. Rádi bychom
měli terénní stezky navázat na městské stezky. Proto začínáme
spolupracovat s organizacemi, které se zabývají kolem jako způsobem dopravy
ve městech, například Brno na kole.
Máte nějaké konkrétní projekty?
My vyjadřujeme poptávku po určitém řešení a zároveň přinášíme zkušenosti jak na to. Konkrétní řešení by měla dělat města a regiony, které chtějí vytvořit nový segment turismu. Je pravda, že jsme na začátku jednání s městy, které tento zájem mají, třeba Jílové u Prahy nebo Velké Karlovice na Vsetínsku.
Děkuju ti za rozhovor, snad se někdy brzy potkáme někde v terénu.