Ještě jedno ohlédnutí za letošním ročníkem veletrhu Bike Brno, který opět přinesl nášup městské cyklistiky a elektrokol. Na cyklistické dopravě se krize neprojevuje, možná spíš naopak. Téměř každý výrobce (či montážní firma) prezentující na veletrhu nabízí ve svém portfoliu městská kola. A polovina z nich má elektrický příšlap. Na první pohled také zaujaly rozšířené expozice kol pro děti. Největším překvapením, které nám ale letošní Bike Brno připravilo, bylo přepravního kolo holandského stylu, (tzv. bakfiets), vyráběný v České republice.
Městská kola u nás už prodává drtivá většina výrobců a dovozců. Mezi těmi největšími pak snad už nenajdete takového, který by městské kolo ze sortimentu vynechal. Některý (třeba Author) městská kola schoval za hradbou sportovních speciálů, jiný (Kettler nebo Felt) jim vyhradí čestné místo v první řadě. A jiný (Specialized) pro ně vytvoří rovnou novou značku (Globe).
Každá větší značka si pak kromě klasických „měšťáků" v provedení účelově moderním neodpustí alespoň jeden model v retrostylu.
Nejvíc nás ale potěšilo, že kola v městském stylu se už dostanou i dětském provedení – ať už jako dvanáctipalcové „furtšlapy" s košíkem a sedačkou na panenku, nebo jako poctivý čtyřiadvacetipalcový měšťák pro cyklisty věku těsně předpubertálního, vybavený i nábovou převodovkou a dynamem, jaký nabídli Sundance.
Foto: Vratislav Filler
České firmě Citybikes, která se specializuje na městskou cyklistiku, se v posledních letech daří vytvářet městská kola adaptovaná pro náročné pražské podmínky. Během letošní sezóny se jim povedlo řádně vyladit městská kola řady MyCity. Po zúžení balonů a snížení ráfků, instalaci kovových blatníků v barvě rámu a náhradě složitého osvětlovacího systému Reelightem nabízí tato série kola, na která je radost pohledět a zjevně také něco vydrží.
Foto: Citybikes
Zahlédli jsme tradiční „venkovská" kola nabízená společností Velamos. I do nich už si našly cestu tří až pětistupňové nábojové přehazovačky, zatím se ale stále drží nepraktických dynam roztáčených třením o plášť.
Foto: Vratislav Filler
Na druhé straně spektra pak stojí kousky určené speciálně pro agresivní jízdu v nepřátelském městském prostředí, například model Sin City od Authorovy dcery pro mládež, modelové řady AGang. Cruisery, choppery a coastery se trochu stáhly, předváděl je jen německý Felt a americká Electra.
Foto: Vratislav Filler
Několik stoprocentně stylových kol se předvedlo pod značkou Globe, vytvořené jako odnož Specialized. Ta vedle sebe postavila fixie, holandera a užitkové kolo – patrně, aby ukázala, že umí všechno, špatně to ale rozhodně nevypadalo.
Foto: Vratislav Filler
Skládací kola nabízí několik velkých značek, včetně takových jako Author nebo Giant. O tom, co je na trhu, najdete přehled např. v <a>sérii recenzí, která vyšla od letošního jara na serveru NaKole.cz.
Na veletrhu Bike Brno byly mezi skládačkami nejvíce vidět již klasické Dahony a miniaturní Bromptony. Z nabídky vyčnívá elektrifikovaný GoCycle od firmy Citybikes, kterému se budeme věnovat později.
Miniaturní Bromptony drží rekord v rychlosti skládání.Foto: NaKole.cz
Uherskobrodská firma AZUB předvedla celou škálu skládacích kol značky
Dahon. Foto: NaKole.cz
Velký úspěch zaznamenala elektrokola. Na český trh se nyní doslova valí dravý proud elektricky poháněných bicyklů přinejmenším od deseti výrobců či dovozců. Spořivé zájemce přitom potěší, že nejlacinější elektrokola dostane už za cenu těsně nad deset tisíc, i když se jedná o na pohled dosti těžké a mohutné výrobky podobné spíš mopedům. Základní modely řady výrobců a dovozců s baterií podél rámové nebo podsedlové trubky jsou pak zhruba dvojnásobně drahé.
Elektrokola ovšem nedozrála jen technologicky. Nejčastěji se vyskytující modely ve střední cenové hladině (30–50 000 Kč) už na první pohled takřka nerozeznáte od malinko objemnějších kol městských, u kterých jistá robustnost dokáže zamaskovat i baterii, ukrývající se většinou v nosiči.
V nabídce se pak objevila i elektrifikovaná kola horská.
Foto: Vratislav Filler
Mezi elektrokoly bychom uvedli dva modely, které patří k pomyslné špičce. Prvním z nich je futristicky vyhlížející Winora e xp, který si z veletrhu odnesl ocenění Bike Brno Prestige.
Foto: NaKole.cz
Druhým špičkovým elektrokolem je GoCycle z dílny designera Richarda Thorpea. Toto malé okénko s pohledem na dopravu ve 3. tisíciletí nabízí společnost Citybikes.
Foto: Vratislav Filler
Nákladní vozíky bakfiets jsou k vidění nejčastěji v Holandsku či Dánsku a jsou vždy vděčným objektem pro fotografy.
Největší holandský výrobce kol Gazelle se hodlá etablovat v ČR a na veletrhu představil svůj designově velmi zdařilý bakfiets Gazelle Cabby. Tenhle kousek se od běžných bakfiets s dřevěnou korbičkou liší jednak znatelným odlehčením, jednak řadou praktických zlepšováků (možnost změnit koš v brašnu a prostě odnést, nebo možnost jízdy se sklopeným a tedy zúženým košem). Cena odpovídá kvalitnímu designu a začíná těsně nad čtyřiceti tisíci korunami.
Foto: NaKole.cz
Na pořádné překvapení jsme narazili u výrobce tandemů a kol na kolovou a krasojízdu firmy Bottico. Nevelký výrobce ze Zlína prezentoval naprosto klasický bakfiets s dřevěnou korbou. Velmi dlouho to vypadalo, že se k nám vůbec nedováží. A on se zde dokonce vyrábí a nabízí za cenu (oproti holandským originálům) právě poloviční. Kdo o bakfiets vážně uvažuje a nechce příliš utrácet, má zde výbornou šanci.
Foto: Vratislav Filler
Co jsme naopak nezahlédli, byly jakékoliv longtails - kola s prodlouženou zadní stavbou. Náklaďáky s prodlouženým prostorem vzadu, ať už v podobě konverzní sady od XtraCycle, nebo kola přímo postavená na dlouhých rámech (Surly, Madsen, Yuba), na veletrhu bohužel nikdo nepředvedl. Objevilo se ale několik transportních kol s masivními předními nosiči (např. Globe).
Foto: Jaroslav Paznocht
Když mluvíme o městském prostředí, velký úspěch v loňském roce zaznamenaly koloběžky. Na veletrhu jsme zaznamenali především novou značku Yedoo od pražské společnosti Intrea. Ta představila vychytané stroje pro oddech i cesty po městě.
Koloběžky na delší cesty a pro sportovce-závodníky měla na svém stánku hanušovická firma Kostka-kolobka.
Trojlístek doplnila značka MIBO se svými profi i hobby koloběžkami.
Foto: Jaroslav Paznocht
Kromě invaze městských kol pokračuje i nástup doplňků na městská kola – elegantních brašen, helem, zámků na kola a světel. Na Bike Brno se představila holanská firma Fast Rider, která hodlá na českém trhu distribuovat stylové brašny na městská kola. Jejich nabídka, především v segmentu stoprocentně voděodolných brašen, vypadala slibně. Teď zbývá si jen počkat, než najde na českém trhu svého zástupce.
Foto: NaKole.cz
Nabídku městských brašen a cyklistických helem pro příští rok podstatně rozšiřuje německá značka ABUS. Je vidět, že i dámy mají šanci být na kole elegatní a mít barevně sladěné třeba brašny se zámkem na kolo.
Foto: NaKole.cz
Posledním doplňkem, který bychom zmínili, je funkční GPS navigace pro městskou cyklistiku, kterou kromě své široké nabídky elektrokol konečně prezentuje ekolo.cz.
Konečně, na veletrhu byla k vidění nekonečná řada blbinek. Východoasijská hravost sem z Tai-Wanu a Singapuru přináší spoustu zvonků a houkaček ve tvaru zvířat, lebkoidní blikačky na řidítka i na ventilky a hromady dalších doplňků, které člověk žádající jednoduchý design považuje za odpad. Na druhou stranu, tu většinu, která touží mít na svém kole něco výjimečného a neutratit za to majlant, rozhodně u srdce zahřejí.