reklama

Cykloturisté chtějí jezdit po dobře značených trasách, ukázal národní cykloprůzkum

Agentura CzechTourism zveřejnila první výsledky celonárodního cyklo a in-line průzkumu. Odkaz na rozsáhlý dotazník, který mohli cyklisté, bikeři a in-line bruslaři vyplňovat prostřednictvím internetu, visel od poloviny prázdnin také na našem serveru. Jak se chováme a co chceme změnit na českých stezkách a trasách?

Foto: www.ceskojede.cz

Téměř pět tisíc lidí, kteří on-line dotazník vyplnili, se vyslovilo pro lepší značení tras, více stezek s dobrým povrchem pro in-line bruslení a možnost jezdit s terénními koly také po turisticky značených trasách. „Původně jsme se báli, že tak dlouhý dotazník nebude ochotný nikdo vyplnit, cílového počtu tisíce respondentů jsme ale dosáhli už po třech dnech," usmívá se autorka a vedoucí průzkumu Renata Šedová. Podle ní se výstupy použijí především v novém českém projektu Česko jede.

Kolik nás je

Jízdní kolo je u nás nesmírně populární, v České republice je téměř pět milionů cyklistů. Velkou část z nich tvoří sváteční jezdci, aktivních rekreačních cyklistů je přes jeden milion. Právě na tuto skupinu se potom zaměřilo internetové šetření, do kterého byly vybrány čtyři tisíce aktivních cyklistů a in-line bruslařů, kteří jezdí na kole častěji a ve větší míře si hledají informace na Internetu.

Bikeři, tedy ti, co při jízdě na kole vyhledávají terénní stezky, tvoří oproti cykloturistům jen menší část naší cyklistické populace. Celkem čtvrtina českých cykloturistů jezdí také na kolečkových bruslích. To jsou čísla, která ukazují, že cyklistika i in-line bruslení jsou velice oblíbené aktivity rekreace. Česká republika je v této otázce výjimečná mezi ostatními zeměmi EU, kde je podíl rekreačních cyklistů ve vztahu k těm dopravním podstatně nižší.

Chceme lepší značení a kvalitnější dálkové trasy

Z výzkumu vyplynula poměrně jasná poptávka po kvalitním značení v terénu, které bude zahrnovat směrové značení a informační tabule. Za ideální tento nástroj považuje 65 % cykloturistů a 56 % bikerů.  V porovnání s cykloturisty by tak bikeři chtěli používat méně papírové trasy nebo se orientovat podle značení v terénu, ve větší míře ale sází na GPS navigace.

Aktivní cykloturisté by přitom chtěli jezdit ve stejné míře jak po málo frekventovaných komunikacích (44 %), tak po cestách mimo ně (48 %).

V oblíbenosti zahraničních destinací mezi českými aktivními cyklisty převažují destinace v kratší dojezdové vzdálenosti, které u nás mají silnou propagaci a kam jsme se už naučili jezdit. České cykloturisty láká hlavně Dunajská a Labská stezka, nebo cyklistika na Slovensku či v okolí italského jezera Lago di Garda. Zatímco do zahraničí Češi často směřují na dálkové trasy, doma spíše jedou na jedno místo, kde podnikají hvězdicové výlety. V oblíbenosti dominují tradiční a dlouhodobě vyhlášené cykloregiony, jako je Šumava a jižní Čechy. Nejoblíbenějšími značenými trasami jsou v Česku Moravské vinařské stezky a Vltavská stezka. V porovnání se zahraničními dálkovými trasami je navštvila jen menší část aktivních cykloturistů. Z výzkumu tak nepřímo vyplývá také zájem o zajímavé, dobře proznačené dálkové trasy.

Rádi si děláme věci po svém

Kdo jsou…

Aktivní cykloturisté

– jezdí na vyjížďky a cyklovýlety převážně po zpevněných cestách (cyklostezky, silnice, cesty)
 – jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – ujedou více než 500 km ročně
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Aktivní bikeři

– jezdí na náročné terénní trasy (singltreky, lesní cesty)
 – jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – ujedou více než 500 km ročně
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Aktivní in-line bruslaři

– jezdí na bruslích v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Přestože zástupci všech tří skupin, kterými se výzkum zabýval (tedy cykloturisté, bikeři a in-line bruslaři) vyjíždějí na výlety nejčastěji osamoceně, in-line bruslení a cykloturistika jsou ve velké míře i společenskou záležitostí. Aktivní cykloturisté si rádi plánují své výlety sami, organizované akce vyhledává jen menší část z nich. Zájezd s cestovní kanceláří do zahraničí plánuje v této nebo příští sezóně 16 % respondentů.

I když neochotou k organizovaným akcím se netají většina dotázaných, cykloturisté oceňují pomoc s přípravou výletů a nejrůznější doplňkové služby, především pravidelné cyklobusové linky, servis kol, přepravu zavazadel nebo uvolnění po jízdě formou nejrůznějších wellness aktivit. Zájem o cyklobalíčky, které by zahrnovaly rezervaci, ubytování, stravování, případně přepravu zavazadel, služby průvodce, servisu kol a doprovodný program, vyjádřilo celkem 49 % lidí.  I když si tedy rádi plánujeme věci po svém, oceníme pomoc s přípravou i služby na místě. A mezi českými regiony se už také objevují první vlaštovky, které tyto na míru ušité balíčky nabízejí.

Bikeři chtějí sdílet turistické cesty, in-linisté více stezek v přírodě

Zatímco u aktivních cyklistů, a to jak cykloturistů, tak terénních cyklistů (bikerů), převažují muži, u aktivních in-line bruslařů je rozdělení mezi pohlavími přibližně vyrovnané. In-line bruslaři přitom žijí hlavně ve větších městech, kde mají vhodnou infrastrukturu. Většina z nich (90 %) si jde zajezdit na kolečkových bruslích jen na 1–2 hodiny, což může souviset s tím, že často jezdí jen po oválech, přestože většina z nich (80 %)  by si přála jezdit raději po stezkách v přírodě. V tom jim nejvíce brání nekvalitní povrch (76 %) a neuklizené stezky (53 %). „Jen se nám potvrdilo, jak důležité jsou pro bruslaře kvalitní povrch i čistění stezek," říká vedoucí průzkumu Renata Šedová. 

Bikeři se zase vyslovili pro bezkonfliktní užívání stávajících turistických tras pro pěší. I když to mezi některými může vyvolávat obavy, podle předsedy České Mountainbikové Asociace Václava Volrába k nim není důvod. „Již dnes využívá tyto cesty velká část bikerů a zatím nevím o žádném zranění," řekl Volráb. ČEMBA již také vydala své desatero, ve kterém mimo jiné nabádá cyklisty ke vzájemné toleranci.

 

Další výsledky budou na Bike Brno

Další výsledky Prvního národního cyklo a in-line průzkumu budou zveřejněny na veletrhu BIKE Brno 10. – 11. 11. 2011 a na konferenci Fórum cestovního ruchu pořádané agenturou CzechTourism 22. 11. 2011 v Pardubicích. Vyhodnocení budeme sledovat a o výsledcích se brzy dočtete také NaKole.cz.

Další informace:

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 19.10.2011
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 před 4 minutami
Oblečení a outdoor Cyklo batoh dnes v 00:33
Technické rady Mapy.cz dnes v 00:18
Ve městě na kole Pujčení kola v Paříži včera v 23:53
Lehokola Homebuilders lehokol 15 včera v 22:00
Trénink a zdraví Co na kolena? včera v 21:57
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část včera v 21:14
Vyjížďky, srazy, akce Cyklovýlet MASKA JEDE včera v 19:35
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

163 cyklistů (6 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu…
Peggy | 20.05.2024